4 november 2014 om 00:04
iBOOD

ZyXEL

ZyXEL

Voor een net dat werkt!

Van routers tot switches en van NAS-servers tot Powerline plugs, je vindt het in deze Flash. Natuurlijk van ZyXEL!

4 november 2014 om 00:59
GJV93 Gebruiker

Beschikt de NSA325 v2 nou wel of niet over AFP (Apple Filing Protocol)?

4 november 2014 om 08:59
Moderator Rita iBOOD Moderator

Hi GJV93,

De NSA325 beschikt niet over AFP.

7 november 2014 om 10:31
Dedeurwaerdere Gebruiker

Ik ben een leek, betekent het niet beschikken over AFP dat de NAS niet (optimaal) functioneert met een Apple laptop?

4 november 2014 om 01:03
foxathome Gebruiker

XXX

Edited by: Tom

Beste,

alleen een prijsvergelijking doen met een correcte URL over identiek hetzelfde product ;).

Mvg,
Tom

4 november 2014 om 05:50
vinny1970 Gebruiker

Worden powerline toestellen niet altijd per twee verkocht?Met één powerline toestel kan je toch niets aanvangen!

4 november 2014 om 06:46
tvennekens Gebruiker

Met één niet, maar met bv drie misschien wel. ;o)

4 november 2014 om 08:48
florisks Gebruiker

tv bedoelt dat je misschien al bij de tig vorige ZyXEL sales een compatible/eenzelfde apparaat gekocht kan hebben…..

4 november 2014 om 13:17
tvennekens Gebruiker

Bijvoorbeeld, of je kan er eentje plaatsen waar je modem staat en via powerline verder verdelen naar woonkamer en bureau. Als ze ze per twee verkopen, heb je in dat geval eentje over (waar je wel voor betaald hebt). Dus in dit geval is het niet echt een nadeel.

4 november 2014 om 07:16
josstraetemans Gebruiker

powerline… Kunnen deze communiceren met powerlineadapters van andere merken?

4 november 2014 om 07:45
tvdham1981 Gebruiker

Zolang de andere merken maar voldoen aan: IEEE 1901 en “HomePlug AV Standard”
Zie: http://www.zyxel.com/nl/nl/ProductTab.shtml?pid=20121225160959&idx=3&c=nl&l=nl

6 november 2014 om 09:20
josstraetemans Gebruiker

Dank voor info

4 november 2014 om 09:16
tjorim Gebruiker

Die powerline adapters, kunnen die gebruikt worden om het signaal van de modem naar decoder door te sturen? Of gaat dat enkel met de officiële adapters van Proximus?

4 november 2014 om 11:50

Hi tjorim,

Ik ga het voor je navragen.

5 november 2014 om 13:51

Hi tjorim,

De Zyxel Powerline-adapters zijn voor dezelfde toepassing geschikt. Echter voor SD video zijn de Powerline-adapters 4201 al geschikt, maar voor HD video moet men minimaal naar de 5000 serie kijken.

4 november 2014 om 10:37
falaigai Gebruiker

Kan de AC750 Router ook als swich/acces point worden gebruikt ?

4 november 2014 om 11:46

Hi falaigai,

4 november 2014 om 16:27

Hi falaigai,

Ja dat kan.

4 november 2014 om 11:54
Franciacorta Gebruiker

Misschien kijk ik niet goed, maar wat is het stroomgebruik van de 16P switch?

4 november 2014 om 12:57
Moderator Dees Moderator

Hallo Franciacorta,

Typisch stroomverbruik is 6.4 watt.

Groetjes, 
Dees

4 november 2014 om 11:59
Franciacorta Gebruiker

Kan je de Zyxel NSA325v2 2-bay Power Plus Mediaserver ook gebruiken als NAS, meer in het bijzonder, automatische back-up en dubbele kopie op beide schijven?

4 november 2014 om 12:50
Moderator Dees Moderator

Hallo Franciacorta,

De NSA325v2 is te gebruiken als NAS. 
Hij ondersteunt RAID 0, 1, JBOD (RAID 1 is 2 schijven met precies dezelfde data)
Daarbij heeft hij een backup planner, zo kan je dus zelf bepalen wanneer hij een backup maakt.

Hopelijk weet je zo genoeg.

Groetjes, 
Dees

4 november 2014 om 12:42
Niwla Gebruiker

Ik ben serieus op zoek naar een powerline-adapter, dus deze aanbieding komt op een goed moment. Uit deze review haal ik echter:

De ZyXEL combineert een 500Mbps-chip echter met een 100mbit-poort en niet met een gigabitpoort. Dit betekent dat snelheden boven de 100 Mbps niet mogelijk zijn, ook al kan de chip die wel halen.

Hoe zit dit ?

5 november 2014 om 07:43
tvdham1981 Gebruiker

Powerline adapters werken (net als Wifi trouwens) als een “netwerk” met een gedeelde bus. Als je meerdere adapters hebt, kan er zegmaar afhankelijk van de omstandigheden maximaal 500Mbps over het stroomnet gaan. Met 2 van deze adapters is het niet mogelijk om 500Mbps te halen inderdaad, dan zou je een powerline-adapter met een Gigabit-poort moeten nemen (Bv http://tweakers.net/pricewatch/335920/tp-link-av600-gigabit-powerline-adapter-starter-kit.html – zijn er meteen wel 2 )

4 november 2014 om 12:58
jazzyjazzy Gebruiker

Niet veel te vinden over de NBG 6616 ac1200 router….

M.n. ZZie ik zo gauw geen tests of uitgebreidere reviews.

4 november 2014 om 15:57
Louise25 Gebruiker

Het is een nieuw model, staat ook pas sinds eind september op de Tweakers Pricewatch. Prijstechnisch is het een iig een goede aanbieding. Engelstalige handleiding staat op Zyxel-website. Ik zou graag willen weten of je een van de usb-poorten als printserver kunt gebruiken, maar ik krijg de indruk van niet.

4 november 2014 om 20:42
HetGezegde Gebruiker

Ben ook nieuwsgierig naar de kwaliteit. Wil mn twee TP-Links vervangen; die geven niet altijd goed signaal door. Nadeel van netwerk is dat t in elk huishouden anders is en je t eerst zou moeten kunnen uitproberen voor een week.

5 november 2014 om 00:02
hvgsel51 Gebruiker

Op Amazon UK staan een behoorlijk aantal user reviews. Ziehier:
http://www.amazon.co.uk/NBG6616-AC1200-Simultaneous-Wireless-Router/dp/B00N5J2L1O

Ik heb Zyxel overigens nog nooit kunnen betrappen op een kwalitatief echt slecht product.

5 november 2014 om 08:02
HetGezegde Gebruiker

Bedankt. En nee ik ook niet (:

Het gaat me er alleen om of ik er verstandig aan doe mijn huidige routers te vervangen. Nobody knows…

5 november 2014 om 11:47
Louise25 Gebruiker

Amazon heeft hier de reviews van 3 verschillende routers van Zyxel op 1 hoop gegooid. Er staat duidelijk bij dat de 6616 pas sinds 4 september 2014 op Amazon staat. De reviews hebben dus betrekking op de 2 oudere routers die ernaast staan, omdat de reviews ouder zijn dan 4 september j.l.

4 november 2014 om 16:05
Sqweekie Gebruiker

Wat is de backbone snelheid van de 16p gigabit switch ? 32Gb ?

4 november 2014 om 16:28
splug Gebruiker

32GB

Misschien vind je deze link handig (datasheet): ftp://ftp.zyxel.com/GS1100-16/datasheet/GS1100-16_4.pdf

4 november 2014 om 16:40
Kees030 Gebruiker

Ik lees over de NSA325v2 dat er problemen waren met de ventilator (lawaai). Zyxel loste dat aanvankelijk netjes op door het toesturen van een nieuwe. Tegenwoordig moet je de hele NAS opsturen of zelf een ventilator gaan kopen. Dat zou een dealbreaker zijn.

Is de hier aangeboden NSA voorzien van het nieuwe (stille) tpe ventilator?

4 november 2014 om 19:46
Supradin Gebruiker

Voor mij ook een belangrijke opmerking van Kees030. Ikzelf wil al een tijdje deze NAS kopen en zie nu dat ibood deze aanbiedt, ideaal dus. Alleen lees ik ook dat de eerste versies een luidruchtige ventilator bevatten. Kan ibood of Zyxel bevestigen dat deze aanbieding de aangepaste stille ventilator bevat?

4 november 2014 om 20:47
Moderator Dees Moderator

Hallo Kees030 en Supradin,

Ik heb jullie vraag even gesteld aan de juiste afdeling.
Zodra ik meer weet horen jullie dit meteen.

Groetjes, 
Dees

6 november 2014 om 00:44
Kees030 Gebruiker

Inmiddels ruim een dag verder en nog niets gehoord……

6 november 2014 om 07:32
Moderator Dees Moderator

Excuses Kees en Supradin,

Deze exemplaren van de NAS hebben de stille ventilator.
De problemen van de luidruchtige NAS zaten in de eerste batch, deze NAS is van een latere batch.

Groetjes, 
Dees

4 november 2014 om 23:22
Wortelstok Gebruiker

#Supradin v2 van de NSA 325 heeft geen problemen meer met een luidruchtige fan. Ik heb net mijn tweede besteld. Zie ook de Duitse forums.

4 november 2014 om 23:36
Supradin Gebruiker

Wortelstok, lees de volgende review van een gebruiker: http://tweakers.net/productreview/91360/zyxel-nsa325-v2.html

De eerste lichting (v2) had last van de luidruchtige ventilator. Het is geen optie voor mij om zulk exemplaar te verkrijgen aangezien je geen aangepaste stille ventilator meer krijgt van Zyxel, maar de ganse NAS server moet opsturen.

5 november 2014 om 00:34
Flitzer Gebruiker

De exemplaren die tegenwoordig worden uitgeleverd zijn allemaal voorzien van een Y.S. Tech ventilator die redelijk stil is. Dat zal ongetwijfeld ook het geval zijn bij deze acties, want eerder acties waren ook altijd zeer recente ZyXEL producten.

Als je een nog stillere ventilator wilt, dan kun je eenvoudig de Coolink SWiF2-80L ventilator inbouwen. Deze ventilator werd kennelijk ook door ZyXEL als vervanging geleverd voor mensen die in het begin een zeer luidruchtige ventilator hadden. Zelf monteren is eenvoudig en instructies staan op internet.

Dit is overigens een prima NAS, met goede prestaties voor een hele nette prijs. Via de package manager kun je een aantal packages downloaden die ZyXEL beschikbaar stelt, maar het aanbod is beperkt en de het zijn wat oudere versies. Eventueel kun je zelf packages installeren via FFP (fonz fun_plug). Als je echt veel extra software wilt hebben zonder er moeite voor te hoeven doen, neem dan een Synology (met een bijbehorende hogere prijs).

6 november 2014 om 07:40
PeterVanSteen Gebruiker

De NSA325V2 die ik enkele maanden geleden kocht via Ibood, is uitgerust met de Y.S Tech ventilator.  Ik kan die niet stil noemen.  Hij maakt een pulserende geluid dat erg opvalt als het rustig is in huis.  Ik heb geen zin om de nas op te sturen voor zo’n futiel probleem, en zal dus zelf een coollink inbouwen (zeer eenvoudig).  Moet er enkel nog aan geraken.  Ben wel zéér te spreken over de service en communicatie van Zyxel.  Daarvoor alleen zou ik bij Zyxel blijven…  Verder doet de 325 waarvoor hij gemaakt is, maar ik ben dan ook geen freak of tweaker die aan alle instelling zit te frutselen tot hij de beste prestaties haalt (was vroeger zo, maar met ouder worden vind je stabiliteit belangrijker dan snelheid).  Het is géén mediaplayer.  Ik installeerde Plex Mediaserver op de nas via FFP.  dat werkte behoorlijk, maar heb het er na een week of twee weer afgegooid omdat het meer dan 20 min duurde voordat de Nas klaar stond.  Blijkbaar screent Plex alle mediabestanden bij het opstarten en dat vraagt tijd.  Daarenboven verliest Plex regelmatig zijn netwerverbinding (had dat op PC ook) waardoor de Nas gewoon “hangt”.  Ik heb nu een goeie mediaplayer gekocht en had dat al veel eerder moeten doen.  Het gebruik van de nas is daardoor wel een beetje basic geworden, maar toch gemakkelijk zo’n ding in huis te hebben als je over veel data beschikt.

6 november 2014 om 09:33
nickster Gebruiker

Plex is inderdaad aan de zware kant voor deze NAS maar om dan gelijk te verkondigen dat het géén mediaplayer is vind ik wat overdreven. Ik heb deze NAS ook in mijn bezit en kijk vrijwel dagelijks series die ik met minidlna vanaf mijn NSA325 stream en dat werkt perfect.

5 november 2014 om 06:27
htenhengel Gebruiker

OK, een wireless routers die 300/433 mbps doet, maar slechts 100mbps poorten heeft… Die 300/433 ga je dus onmogelijk halen.

5 november 2014 om 11:48
Flitzer Gebruiker

Die 300/433 ga je in de praktijk toch nooit halen, zelfs niet als je naast de router gaat zitten. Maar 100 Mbps is inderdaad niet meer van deze tijd en voor het overzetten van grote bestanden in een lokaal netwerk een behoorlijke beperking. Ik zou zelf altijd die paar tientjes extra uitgeven voor een router met gigabit-poorten.

5 november 2014 om 11:51
Louise25 Gebruiker

Dat zijn toch twee verschillende dingen, Wifi en LAN-poorten?

5 november 2014 om 12:49
Flitzer Gebruiker

Er zijn 3 poorten waarvan er meestal wel 1 een beperkende factor vormt. Wifi haalt nooit de maximale snelheid, dus dat is al een beperkende factor. Op korte afstand is zo’n 150 Mbps wel mogelijk, maar een verdieping hoger zal dit veel lager liggen.

De WAN poort, de verbinding naar het internet, is slechts 100Mbps. Dus sneller internetten dan 100 Mbps zit er niet in. Dus voor mensen met bijvoorbeeld 120 Mbps van UPC of 500 Mbps over glas is dit geen goede keuze.

Bij gebruik van een netwerkdisk is vooral het interne netwerk van belang. De gigabitsnelheid is bijna te bereiken bij het laden van files van een NAS (de NSA325vs komt bijvoorbeeld tegen de 800 Mbps aan). Wel jammer dat de LAN poorten dan beperkt zijn tot 100 Mbps (als er geen extra switch tussen zit). Voor het overzetten van bestanden is 100 Mbps echt te langzaam.

De NBG6503 is een erg beperkt router en er zijn betere en goedkopere routers beschikbaar. En er zijn ook betere en goedkopere Wireless Access Points beschikbaar. De theoretisch maximale connectiesnelheid is dan wel 300/450 Mbps, maar in de praktijk is die eigenlijk niet te halen.

De NBG6616 heeft zowel gigabit LAN poorten als een gigabit WAN poort en heeft dus geen beperkingen voor bekabeld internet. Ook de WAN-LAN-doorvoersnelheid zal vermoedelijk wel voldoende zijn (wordt vooral beperkt door de kracht van de processor). De reviews van dit router die ik zo kan vinden zijn wel goed.

7 november 2014 om 07:00
htenhengel Gebruiker

Precies! De wifi verbinding kan misschien wel 1000mbps zijn, maar uiteindelijk moet het door een kabeltje (modem, NAS of wat dan ook) effevties zal je dus op zowel je interne netwerk als op het internet nooit harder gaan dan 100mpbs (is ongeveer 10 megabyte per seconde)

Mijns inziens zouden ze dat er wel bij mogen zetten…

5 november 2014 om 08:09
timtaels Gebruiker

Bij de 16-poorts switch staat duidelijk “zonder ventilator, zeer stil”. Is dit ook zo voor de 8-poorts switch? Zo nee, hoeveel db produceert deze?

5 november 2014 om 09:40
Flitzer Gebruiker

De 16-poorts switch is vooral bedoeld voor kleine bedrijven (MKB bijvoorbeeld). In het verleden werden dergelijke grote gigabit-switches vaak te warm en waren daarom voorzien van een kleine, maar zeer luidruchtige ventilator. Voor bedrijven geen probleem, want dan hing die in een afgesloten kast of zelfs in een server rack (deze kan op de muur in een rack worden geplaatst).

De aangeboden 8-poorts switch is voor thuisgebruik en kan zelfs op het bureau worden gezet (desktop). Deze is uiteraard volledig stil.

De 8-poorts switch van ZyXEL is een prima switch, functioneert foutloos en vooral de bouwkwaliteit (metalen behuizing) is uitstekend vergeleken bij de plastic-rommel van de concurrenten. Maar eigenlijk iedere switch van de betere merken functioneert naar behoren, alleen de levensduur zou wel eens kunnen verschillen.
De 16-poorts switch is vooral interessant als je een wat groter netwerk hebt, bijvoorbeeld voor plaatsing in de meterkast. Groot voordeel is dat de voeding is ingebouwd. Het verbruik zal wel iets hoger ligger dan de desktop switch, maar is voor beiden relatief laag.

5 november 2014 om 08:31
Wortelstok Gebruiker

Supradin, ik heb die recensie ook gezien. Het gaat dus om de eerste batch van de V2. Die van mij is behoorlijk stil. Als je de Duitse forums leest zie je dat een belangrijke vooruitgang in de v2 juist de fan is. In de eerste versie (v1) ging iedereen die zelf vervangen.

Ik vind het een goede NAS, snap niet waarom je nog zoveel meer zou betalen voor een Synology. Gebruik hem momenteel vooral voor video, in de toekomst ook als file server en backup server. Apk’s voor BTSync, NZBget, Google drive etc.

5 november 2014 om 12:06
Flitzer Gebruiker

Bij Synology betaal je voor het zeer gebruiksvriendelijk en uitgebreide OS en de extra ondersteuning. De hoeveelheid extra software die je zonder moeite kunt installeren is indrukwekkend, vooral bij de duurdere NASsen (met Atom processor).

Maar voor iedereen die een betaalbare en betrouwbare file server, backup server en eventueel download server zoekt is deze ZyXEL een prima keuze.

Er komt binnenkort ook een 4-bays versie uit, de NSA540, die misschien bij iBOOD ook nog wel een keer langs komt. Zal wel wat duurder zijn. Er komt wel sterk verbeterde firmware voor uit, waarvan we misschien nog wel delen gaan terugzien in de 325v2.

6 november 2014 om 08:48
Wortelstok Gebruiker

Nieuwe firmware (v5.0) is aangekondigd door Zyxel ook voor de NSA325. O.a. alle pakketten worden geupdate wat voor mij van belang is want ik wil BTSync gebruiken en er zit een bug in deze versie waardoor verkeerde de oorspronkelijke file datum wordt overschreven met de datum van vandaag.
http://www.zyxelforum.de/*hot*-der-deal%C7%83-nsa325-v2-bei-ebay-wow-aufgestockte-menge-t7564.html-view=next

5 november 2014 om 10:32
Gordon Shumway Gebruiker

Zojuist 2x deze switch besteld: ZyXEL GS-108B v2

Wel raar wat er in de ibood tekst staat over de garantie: bovenin staat “Garantie: 2 jaar” en onderop staat “Garantie: 5 jaar”!?

5 november 2014 om 11:14
splug Gebruiker

Garantie per product staat hier vermeld: http://www.zyxel.com/nl/nl/support/products_and_warranties.shtml

5 november 2014 om 13:01
Flitzer Gebruiker

Voor de wettelijke garantie van (minimaal) 2 jaar dient de leverancier, in dit geval iBOOD, te zorgen. Daarna kun je nog een beroep doen op de fabrieksgarantie van de fabrikant. De fabrikant kan echter zelf besluiten onder welke voorwaarden dit gebeurt (wettelijke garantie ligt, zoals de naam al aangeeft, bij de wet vast). Die extra garantie geeft dus extra zekerheid, hoewel je waarschijnlijk/hopelijk die garantie niet hoeft te gebruiken ;-)

5 november 2014 om 13:05
Flitzer Gebruiker

Voor het geval (de leverancier van) ZyXEL meeleest: Kan de GS1900-16 (16-port GbE Smart Managed Switch) een keer voorbijkomen in de flash sale voor een leuk prijsje?

5 november 2014 om 13:57

Hi Flitzer,

Dit is een leuke tip voor ons Tip iBOOD Forum. Onze inkopers kijken hier elke dag naar om inspiratie op te doen voor nieuwe deals :).

5 november 2014 om 14:35
proditaki Gebruiker

Ja, ik zou dan wel eerder op zoek zijn naar een 8-ports switch met 802.11q ondersteuning :)

5 november 2014 om 22:26
BaldStuff Gebruiker

Wat betreft de nas: volgens iBOOD specs kan deze 4TB per bay aan, maar op de datasheet van Zyxel (http://www.zyxel.com/nl/nl/products_services/nsa325_v2.shtml?t=p pag 3, midden onder) staat ‘2.5″ or 3.5″ SATA I/II hard disk interface supported up to 12 Terabytes.’

Waar moet ik van uitgaan?

6 november 2014 om 00:17
Flitzer Gebruiker

Disks van 6TB worden ondersteund, zie het zyxelforum. De informatie op de site zelf is inderdaad erg verwarrend. Ook zal er binnenkort een firmware update naar 5.0 uitkomen. Toch netjes om te zien dat ZyXEL in ieder geval actieve ondersteuning levert op de producten.

6 november 2014 om 09:45
BaldStuff Gebruiker

Thanks!!

Ik had ze gister al besteld, de komende dagen maar eens bedenken hoe ik ‘m ga inrichten en welke schijven ik er in gooi (:

6 november 2014 om 07:24
guustave Gebruiker

Goedemorgen Moderator,

Ik overweeg 2 verschillende producten van Zyxel te kopen. Hoe vermijd ik 2x verzendkosten..?

Met dank

6 november 2014 om 07:30
Moderator Dees Moderator

Hallo Guustave,

Kies je eerste artikel, als deze is toegevoegd aan je winkelmandje staat er rechts in de hoek, verder winkelen.
Als je hier op klikt kan je je volgende artikel toevoegen en daarna afrekenen.

Succes,
Dees

6 november 2014 om 08:36
transalpchris Gebruiker

Betreffende de NSA 325:

Als ik het goed begrijp kan ik op deze NAS webpagina’s plaatsen die dan voor iedereen toegankelijk zouden zijn.

Kunnen die webpagina’s ook in PHP geschreven zijn en runt dat ook een beetje fatsoenlijk?

Hoeveel “bezoekers” kunnen tegelijk inloggen op die pagina’s?

Hier hangt mijn eventuele aankoop van af…..

6 november 2014 om 08:49

Hi transalpchris,

7 november 2014 om 16:31
transalpchris Gebruiker

hoopvol wachtend op een antwoord……..

6 november 2014 om 11:06
TheAdder Gebruiker

Ik heb vorige week een Omninas KS10 (1-bay) bij jullie besteld maar zie nu deze NSA325 voorbij komen (2-bay!). Eigenlijk heb ik voldoende aan een 1-bay (maak backups via een externe USB schijf) maar ik begreep dat er mogelijk een probleem is met bestanden groter dan 2Gb en een RAID1 zoald de NSA325 is ook erg gemakkelijk! Zit dus erg te twijfelen om de aankoop te veranderen…. Ik heb echter nog 1 vraagje over de NSA325: Kan deze ook op regelmatige tijden een bestand, via FTP, downloaden vanaf een andere (windows 2012) server. M.a.w. kan de NSA325 ook zelf actie ondernemen om een (file)backup van een remote computer maken. Alvast bedankt voor alle info’s!

6 november 2014 om 11:49
Flitzer Gebruiker

Normaal gesproken laat je een PC (Server) een backup uitvoeren naar de NAS en niet omgekeerd, mede omdat de NAS niet weet of de target wel beschikbaar is. Op je server kun je ook een script installeren wat op vaste tijden een upload doet naar de NAS (via Scheduled Tasks, soort cron job). FTP is standaard beschikbaar op de NSA325v2.

Wil je dat de NAS dit actief gaat doen, dan is dat wel mogelijk. Je kunt eenvoudig FFP installeren. Onder FFP kun je cron jobs installeren die dat op vaste tijden kunnen doen. Vanuit FFP kun je zelf vrij veel software toevoegen en laten draaien, zonder dat de NAS hier last van heeft.

6 november 2014 om 12:34
TheAdder Gebruiker

Super, FFP is precies wat ik zocht. Kan ik de NSA325 geheel aan mijn wensen aanpassen.

Normaal maak je inderdaad een backup van PC naar NAS, maar ik wil de NAS niet 24/7 aan laten staan en de Decicated Web Server bij onze provider staat wel 24/7 aan. Vandaar deze ‘vreemde’ constructie.

Ga de bestelde KS10 annuleren en deze NSA325 kopen.

P.S. Heeft iemand nog praktijk ervaring met het verbruik van de NSA325?

6 november 2014 om 13:42
Flitzer Gebruiker

ZyXEL geeft aan 7 W met HD in spin down. Met hard disks max 27 W (hangt natuurlijk af van type hard disk, vaak zie je 5 W extra per HD). Ik heb geen zin om dit na te meten, want dan moet ik herstarten ;-) Is in ieder geval weinig voor een dergelijk NAS.

De instructies voor het installeren van FFP op de NAS staan o.a. hier. Alleen maar een text file kopiëren en packages opnieuw laden. Na installeren van FFP staat er onder FFP meteen info met links naar interessante sites. Eventueel kun je het ook draaien vanaf een USB stick (alleen USB 2.0 poort!), voor het geval je het volledig wilt scheiden van de officiële software. Bij een update van de firmware wordt wel aangeraden FFP tijdelijk te deactiveren.

7 november 2014 om 15:29
TheAdder Gebruiker

Bedankt voor alle info’s!

Yes, zojuist de NSA325 besteld (de bestelde KS10 was reeds onderweg, maar geweigerd bij ontvangst (volgens de iBood instructies) en is, als het goed is, ongeopend alweer terug bij iBood (nu het geld nog ;-))

Twijfelde toch nog tussen de NSA325v2 (€75,90), NSA320S (€70,30) en DNS320L (€64,90) maar de USB3.0, 2.5″/3.5″HHD en de Recycle-bin optie in de NSA325 v2 hebben toch de door slag gegeven.

Nog nog even een weekje wachten….

6 november 2014 om 11:07
twannie7 Gebruiker

Als je deze thuis aansluit op je modem/router, kun je dan usb-schijven delen in je netwerk zonder er een HDD in te plaatsen??

6 november 2014 om 11:55
Flitzer Gebruiker

Misschien dat dit wel kan, maar ik ga het niet testen. Een probleem zou kunnen zijn dat de administratie van users en shares op de HD staan. Ik zou ook niet weten waarom je dit zou willen. Er zijn goedkopere, zuinigere oplossingen die speciaal voor dat doel gemaakt zijn, zoals bijvoorbeeld een pogo plug.

6 november 2014 om 13:31
jazzyjazzy Gebruiker

Lastig,

Wil gewoon coor komende jaren hele goeie router (in een wijk waar veel sterke routers staan)

Maar kom er niet goed achter of de NBG 6616 nu beter is dan bv. De TPLink Archer C5

Iemand met verstand hiervan?

6 november 2014 om 13:53
Flitzer Gebruiker

Ik heb zelf de NBG6716 en vind het Wifi-bereik nogal tegenvallen (bekabeld overigens een prima router). Eén verdieping hoger en er is al geen bruikbaar bereik meer (nieuwbouw huis, dat wel). Misschien dat de NBG6616 profijt heeft van de losse antennes, maar ik betwijfel het.

Een router met de ‘beste’ Wifi is er niet. Sommige router geven bij veel gebruikers duidelijk een beter bereik, maar er is dan altijd wel iemand bij wie het tegenvalt. Persoonlijk zou ik de reviews bij o.a. Tweakers en Amazon(.com .de co.uk) goed bekijken. Bij beide bronnen kun je de routers ook op populariteit laten tonen, waarbij de beste routers, of routers met een goede prijs-kwaliteit-verhouding naar boven komen. Onder andere de duurdere (helaas) routers van Asus hebben een goede reputatie wat betreft Wifi-bereik en alternatieve firmware.

6 november 2014 om 14:16
jazzyjazzy Gebruiker

Dank je,

Kwam op hardware.info een heel fraai overIcht en vergelijk tegen. Daarin scoort de router die jij noemt indedaad niet heel erg goed.

Ik ga de test en tabel mog eens goed bekijken,

6 november 2014 om 17:26
frank_1972 Gebruiker

Iemand ervaring met NSA325 icm apple. Wil m gebruiken voor backup en downloaden.

7 november 2014 om 01:27
svanbaelen Gebruiker

Let op! De PLA4201 zijn wel degelijk beperkt tot 100Mb/s, niet 500Mb/s !!!

De vermelding van 500Mb/s op de verpakking is wel degelijk bedrog. Technische fiche vermeldt tevens dat de ethernet-poorten op beide toestellen van het type 10/100 zijn.

7 november 2014 om 11:36
transalpchris Gebruiker

Ik heb gisteren de NAS besteld en betaald.

Ik wil vandaag de 8 poorts switch bestellen.

Moet ik alsnog een tweede keer verzendingskosten betalen of kan die switch met de nas meegestuurd worden.

Indien ik geen tweede keer verzendingskosten moet betalen….hoe moet ik dan de online bestelling doen?

7 november 2014 om 11:49
Moderator Renate Moderator

Beste, alleen producten die je op dezelfde dag koopt kunnen we in zending combineren en hoef je maar 1x verzendkosten te betalen. Achteraf is dat helaas niet mogelijk.

7 november 2014 om 12:04
transalpchris Gebruiker

OK. Bedankt voor de vlotte respons.

7 november 2014 om 12:40
Flitzer Gebruiker

Gewoon een nieuwe bestelling inschieten van beide apparaten en de vorige bestelling annuleren (voor verzenden!).

7 november 2014 om 16:30
transalpchris Gebruiker

Dat had gekund ware het niet dat ik ondertussen de bestelling voor die switch heb afgerond.

Tja,….weer wat bijgeleerd hé

7 november 2014 om 20:39
Flitzer Gebruiker

Dan beide orders annuleren en opnieuw bestellen, scheelt tot een keer verzendkosten. Je moet alleen het orderbedrag een keer extra voorschieten, maar in de praktijk wordt het geld binnen circa 5 dagen teruggestort. Was ook slecht advies dat hierboven gegeven werd. Maar het is ook nog maar kort dat orders gecombineerd kunnen worden, wat toch wel erg fijn is :-)

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.