2 mei 2013 om 00:00
iBOOD

Olympus PEN E-P3 compacte systeemcamera met 14-42 mm objectief en ultrasnelle autofocus

Ben jij gek op foto’s maken met je kleine, compacte camera, maar op zoek naar iets met meer mogelijkheden? Of ben je juist degene die altijd op pad gaat met zijn grote spiegelreflexcamera, gek op geweldige foto’s, maar balend van de logge afmetingen en het flinke gewicht ervan? Dan was je in het verleden flink de pineut. Het was kiezen of delen: of genoegen nemen met de inferieure kwaliteit van cameraatjes op zakformaat of genoegen nemen met die enorme cameratas die je iedere keer moest meezeulen. Na vandaag hoef je niet meer te kiezen want deze compacte systeemcamera van Olympus heeft alles wat je hartje in een camera begeert. Om te beginnen is de camera zelf natuurlijk al een plaatje om te zien met zijn fraaie retrodesign metalen body, maar binnenin huist de allernieuwste cameratechniek. Zo is de PEN E-P3 uitgerust met een van de snelste autofocussystemen ter wereld: FAST (Frequency Acceleration Sensor Technology) AutoFocus, onder andere mogelijk gemaakt door de snelle TruePic VI-processor. Daarnaast werkt de 12,3 megapixel CCD-sensor met 35 aparte focuspunten, verspreid over vrijwel de gehele sensor, zodat je zelfs op kleine voorwerpen kunt scherp stellen, ongeacht waar deze zich in beeld bevinden. Via het 3-inch OLED-touchscreen bedien je de camera eenvoudig. Met je vingers scroll je door het beeld, zoom je in- en uit en bedien je o.a. de ontspanner en de autofocuspunten. Op de body zitten een groot aantal knoppen die direct toegang geven tot vaak gebruikte functies, waaronder 3 knoppen waar je zelf een veelgebruikte functie aan kunt toewijzen. Voor een snelle aanpassing van het diafragma en de sluitertijd zijn nog twee handige twee draaiknoppen aanwezig. De PEN E-P3 mag dan een compacte en gebruiksvriendelijke camera zijn, ook als gevorderde gebruiker zul je de mogelijkheden enorm kunnen waarderen! Zo heeft de camera een tweede accessoire poort zodat je het systeem nog meer kunt uitbreiden. Ook heeft de Olympys nog een verwisselbare grip en een ingebouwde waterpas. Toen geestelijk vader Yoshihisa Maitani deze camera in 1959 ontwierp, was het idee de camera net zo simpel te laten zijn als een simpele pen. Maar als je deze camera ergens mee moet vergelijken is dat niet een simpele plastic wegwerp Bic pen, maar eerder een 18-karaats gouden vulpen met je eigen gegraveerde naam ingelegd met diamantjes. Gek op fotograferen? Dan is het nu de tijd om het beste uit twee werelden te combineren, met de
Olympus PEN E-P3 compacte systeemcamera met 14-42 mm objectief!
  • Merk: Olympus
  • Type: PEN E-P3
  • Kleur: Zwart
  • Compacte systeemcamera
  • Met M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II R zwart objectief
  • Razendsnelle FAST (Frequency Acceleration Sensor Technology) AutoFocus
  • Focusgebied met 35 punten
  • Filmen in Full-HD
  • Metalen body
  • Beeldkwaliteit van een SLR
  • 7,6 cm OLED-aanraakscherm
  • 4/3” Live MOS-sensor 12.3 megapixels
  • Volledige resolutie: 13.1 megapixels
  • Maximale resolutie: 4032 x 3024 Pixels
  • Objectiefvatting: Micro Four Thirds
  • Stereogeluid
  • Scherptediepteregeling
  • Creatieve filters
  • Tweede accessoire poort
  • Ingebouwde beeldstabilisator
  • Supersonic Wave-filter
  • Live Guide
  • Ondersteund RAW 12 bit, RAW&JPEG parallel en MPO
  • TruePic VI processor
  • SD geheugenkaartslot (SDHC, SDXC, UHS-I compatible, Class 6 aanbevolen)
  • Mini-HDMI aansluiting
  • Hi-Speed USB
  • Lithium-ion batterij
  • In de doos: Micro Four Thirds-kap (BC-2), Schouderriem, AV-kabel CB-AVC3, USB-kabel CB-USB6, Software voor het beheer, Olympus Viewer 2 Software, Bedieningsinstructies, Garantiekaart
  • Afmetingen: 12,20 x 6,90 x 3,40 cm
  • Gewicht: 369 g
  • Garantie: 2 jaar
2 mei 2013 om 00:12
dennissimeau Gebruiker

Ik dacht nog voordat ik op iBood klikte… er is een camera. En jahoor. Ik had eigenlijk wel op de NEX 5R gehoopt.

2 mei 2013 om 00:14
Nukhem Gebruiker

Beste Nukhem en anderen, sorry voor de verwarring. Het gaat vandaag om de PEN E-P3!

Edited by: Admin

2 mei 2013 om 00:53
Nukhem Gebruiker

Dat klopt, enkel de E-P3 heeft OLED scherm

2 mei 2013 om 00:26
ghentiaan Gebruiker

Zie voor de specs : http://www.dpreview.com > Camera’s > Olympus > 2011

2 mei 2013 om 00:29
ghentiaan Gebruiker
2 mei 2013 om 00:28
rikvdplas Gebruiker

Ik heb zelf de E-PL3 en die heeft toch echt geen OLED scherm..?

2 mei 2013 om 00:31
keuzeskeuzes Gebruiker

Laatst net een Sony RX100 gekocht, nog compacter en super kwaliteit foto’s

2 mei 2013 om 01:17
dennycolt Gebruiker

P3 of PL3??

Hier een vergelijking van beiden

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=oly_epl3&products=oly_ep3

Vergelijkling van beide

2 mei 2013 om 01:23
dennycolt Gebruiker

De P3 kost minimaal 600 €

http://tweakers.net/pricewatch/286041/olympus-pen-e-p3-+-m-zd-14-42mm-zwart.html

dan is het wel een aardige aanbieding…….

2 mei 2013 om 06:41
morreke Gebruiker

Het is de E-P3!

2 mei 2013 om 07:54
Moderator Dennis Moderator

Beste iBoodders, goedemorgen!

En allen bedankt voor jullie waakzaamheid.

Er zijn idd wat foutjes in de opmaak geslopen, ik heb snel even contact gehad met een van de content managers en ik kan jullie vertellen dat het zeer waarschijnlijk om de P3 gaat. Nu wordt daar (ja thuis buiten kantoortijd) bij een bak hete, sterke koffie snel even alles nagelopen.

De aanbieding (en evt de specs) zullen dan zsm aangepast worden!

Nogmaals bedankt…. en hou de aanbieding in de gaten!

2 mei 2013 om 08:22
Admin Admin Admin

Beste iBOODers,

Het klopt dat er helaas enkele foutjes in de specs zijn geslopen. Het betreft hier dan ook met 100% zekerheid de PEN E-P3. Nu zagen we ook al aanbieders die “Goedkoper” zijn, dat klopt natuurlijk niet. Bij deze iBOOD krijg je namelijk het M.Zuiko digital 14-42mm 1:3.5-5.6 II objectief bij, die krijg je bij de conculega’s niet.

Onze excuses voor de verwarring en het ongemak!

Team iBOOD

2 mei 2013 om 08:12
eric1403 Gebruiker

EP3 (nou, zeer waarschijnlijk dan), mooie aanbieding…

Gekocht!

2 mei 2013 om 08:29
morreke Gebruiker

E-P3 dus ! Gekocht ! Zeer scherpe prijs hier. Als je er nu nu nog de Panasonic 20mm 1.7 prime bijkoopt heb je een killer-combo !

2 mei 2013 om 09:05
Huibert1310 Gebruiker

Hoeveel foto’s kan deze camera achter elkaar maken als de timer (zelfontspanner) is ingeschakeld? Meestal is dat maar 1 foto waarna de camera weer opnieuw ingesteld moet worden voor de volgende timeropname. Alleen bij Canon tref ik camera’s aan die wel tot 10 timeropnamen achter elkaar kunnen maken (steeds met enkele seconden tussen. In de manual van deze camera wordt niet gesproken over de mogelijkheid van een vooraf instelbaar aantal timeropnamen, vandaar deze vraag.

2 mei 2013 om 09:36
Official Product Expert OlympusPEN-Expert Official Product Expert

Beste Huibert1310,

De E-P3 kan inderdaad slechts 1 foto maken met de zelfontspanner (met 2sec of 12sec). Met een optionele draadontspanner kunnen via de anti-shock functie (zie manual) meerdere beelden (tot de SD kaart vol is) achter elkaar worden gemaakt met een zelf in te stellen interval (voor bv lange time-lapse onamen).

2 mei 2013 om 09:46
smeli1208 Gebruiker

Is er ook een optie in het menu om bepaalde kleuren te laten oplichten in een zwart wit foto? Hoe zit het met de beeldbuis? Beperkt?

2 mei 2013 om 09:53

Beste smeli1208,

Ik neem aan dat je bedoelt een foto met selectieve kleur (zwart/wit met bv alleen rood)? Deze optie zit niet in de camera direct, maar is heel eenvoudig achteraf te doen bv met de meegeleverde software. Het voordeel is dan dat je kunt experimenteren met verschillende kleuren etc…

Hier zie je alle verschillende ART Filters en effecten die je vanuit de camera kunt toepassen. Ook kunt je hier zien hoe het zit met ruisprestatie’s.

2 mei 2013 om 10:10
smeli1208 Gebruiker

Dat bedoelde ik. Bedankt voor de link!

2 mei 2013 om 10:07
bramgozer Gebruiker

Weet iemand wat de cropfactor, en dus de resulterende zoom op 35mm formaat is?

2 mei 2013 om 10:12

Beste bramgozer,

De cropfactor is 2. Dus de 14-42mm is omgerekend een 28-84mm.

2 mei 2013 om 10:11
smeli1208 Gebruiker

Iemand ervaring met Canon powershot sx serie? Beter dan deze Olympus?

2 mei 2013 om 10:29
deso Gebruiker

Geen zilvere versie mogelijk?

Anders kocht ik hem…

2 mei 2013 om 10:47
The Sequel Gebruiker

Is deze 1,5 jaar oude camera nog een “must buy” voor een vader die mooie foto’s wilt (en af en toe ook een filmpje opneemt) van zijn 2 kleine kids?

Verder een leek in fotografie… :-/

2 mei 2013 om 11:19

Beste The Sequel,

Of de E-P3 iets voor je is kun je uiteraard alleen zelf beslissen. Misschien helpt dit filmpje om in 1min36 een beeld te vormen van wat de mogelijkheden van deze camera zijn.

2 mei 2013 om 14:50
RDDR Gebruiker

Dit is een wat andere camera dan een ‘normale’ compact.

Deze olympus behoort tot de M4/3 systeem camera’s. Dit zijn camera’s (Olympus en Panasonic gebruiken deze standaard) die gebruik maken van sensoren die min of meer te vergelijken zijn met instap spiegelreflex camera’s. Hierdoor heb je een beeldkwaliteit die mee kan met de instap spiegel reflex. Op sommige punten is deze Olympus wat slechter dan bijvoorbeeld een Canon ES 600D, maar op sommige punten ook beter. Verschillen in beeldkwaliteit zijn echter klein.

Verschil in beeldkwaliteit met een compact camera is echter groot. In een normale compact zit een kleine sensor, die voor beperkingen zorgt. Deze Olympus zal in donkere omgevingen (binnen) een stuk minder ruis op de foto geven.

Voor zo nu en dan een kiekje heb je als nadeel dat je beperkt kan zoomen met 1 lens. Je kan meerder lenzen kopen, maar dan moet je wisselen. Sommigen vinden dat een probleem (ik niet).

Zelf ben ik, ivm RSI klachten, van een spiegelreflex (mijn geval een Pentax K10D) naar een M4/3 overgestapt. Zelf heb ik voor een Panasonic G3 gekozen. Zeker geen spijt van. Foto’s zijn net zo goed, in donkere omstandigheden beter, kan alles met de hand instellen, maar hoeft niet.

Succes met uw keuze.

2 mei 2013 om 11:24
lise_c Gebruiker

Moet je bij deze camera nog een aparte geheugenkaart kopen of hoe groot is het geheugen van deze camera?

2 mei 2013 om 11:31

Beste lise_c,

De E-P3 beschikt niet over een intern geheugen en heeft inderdaad een aparte SD kaart nodig. In verband met het FULL HD filmen is het trouwens aan te raden bij het kopen van een SD kaart op te letten op de snelheid van de kaart (liefst een “Class10″ SD kaart).

2 mei 2013 om 14:51
RDDR Gebruiker

Geheugenkaarten zijn tegenwoordig niet meer zo duur. Hier bij Ibood een paar keer mooie snelle 16 of 32 Gb langs gekomen, zoals de Sandisk Extreme UHS.

2 mei 2013 om 12:07
morreke Gebruiker

Ik heb hem besteld, mochten jullie hem toevallig in het wit hebben, laat maar komen :)

2 mei 2013 om 13:50
starrycat Gebruiker

Zit er, behalve het scherm, ook een aparte zoeker op?

2 mei 2013 om 13:55

Beste starrycat,

De E-P3 beschikt over een accessoirepoort waarop optionele (elektronische) zoekers kunnen worden gebruikt zoals de VF-2 & VF-3.

2 mei 2013 om 14:30
rhvdberg Gebruiker

Zelf had ik al een P3! Een wereldcamera met een zéér hoge beeldkwaliteit. Nu heb ik deze uitstekende camera bij iBood voor m’n zoon besteld. Heeft nu een P1 en blijft bij Olympus. Ikzelf ben overgestapt van Sony. Prima prijs voor voor deze uitstekende, degelijke, metalen camera. Een aanrader. Zeker voor deze prijs. Ik heb er in 2011een gekocht. En ja, ik heb geen aandelen bij Olympus!

2 mei 2013 om 14:41
n-rich Gebruiker

Klopt het dat er nog geen lithium-ion batterij bij zit?

2 mei 2013 om 14:47

Beste n-rich,

Hierbij de volledige inhoud van de E-P3 Kit, inclusief accu/charger:

E-P3 behuizing, zwart
M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II R zwart
BLS-1 of BLS-5 Accu
BCS-1 of BCS-5 Charger
Micro Four Thirds-kap (BC-2)
Schouderriem
CB-USB6 USB-kabel
CB-AVC3 audio/video-kabel
[ib] Software voor het beheer van beeldmateriaal
Olympus Viewer 2 Software CD-ROM
Bedieningsinstructies
Garantiekaart

2 mei 2013 om 14:58
n-rich Gebruiker

Bedankt!

2 mei 2013 om 15:19
fuyi Gebruiker

Olympus Viewer software is inmiddels aan versie 3 toe.

Kan je gratis downloaden na invulling van een Olympuscameranummer.

2 mei 2013 om 16:14
wpte Gebruiker

Zelf heb ik nog de eerste serie van de pen camera’s (E-P1), erg mooi dingetje.

Lekker compact, RAW foto’s opslaan en als je wilt allerlei dingen die je zelf kan instellen aan het nemen van een foto. Het is een vrij goede vervanger voor een DSLR, maar dan klein en wellicht hier en daar wat minder opties. Het bied in ieder geval zeer veel meer opties in vergelijking met een normale digitale compact camera.

Mijn oude E-P1 doet het nog perfect, dus ondanks de mooie aanbieding blijf ik nog gewoon foto’s maken met mijn oude camera :)

2 mei 2013 om 16:33
SykikJV Gebruiker

Wij zoeken vooral een camera om goed foto’s mee te trekken op concerten e.d. Dus vooral van op afstand in een donkere omgeving.

Zouden jullie mij deze camera kunnen aanraden? Of zouden jullie voor zoiets opteren voor een goedkoper alternatief?

2 mei 2013 om 17:03
wpte Gebruiker

Waar je de flitser voor wilt gebruiken? of van Podiums enzo?

Dan is een DSLR achtige camera sowieso wenselijk, die zijn wat licht-gevoeliger en kunnen dus beter donkere omgevingen vastleggen.

review: http://www.dpreview.com/reviews/olympusep3
Met name het noise verhaal is handig om te lezen: http://www.dpreview.com/reviews/olympusep3/13
En de high iso foto comparison test: http://www.dpreview.com/reviews/olympusep3/22
(iso is gevoeligheid instelling van de sensor. Hogere iso = meer ruis, maar wel een minder lange sluitertijd waardoor je minder beweging vervaging zal hebben)

Als je een klein formaat camera wil is deze olympus wellicht leuk, maar anders kun je wellicht beter een groot formaat camera nemen met een volle sensor.

2 mei 2013 om 17:05
wpte Gebruiker

Vergeten om de links te linkificeren :P

review: http://www.dpreview.com/reviews/olympusep3Met name het noise verhaal is handig om te lezen: http://www.dpreview.com/reviews/olympusep3/13En de high iso foto comparison test: http://www.dpreview.com/reviews/olympusep3/22

2 mei 2013 om 17:10
SykikJV Gebruiker

Heel erg bedankt voor je antwoord.

Ken er zelf eigenlijk heel weinig van. We gebruiken nu een goedkoop digitaal toestel van Olympus, maar als we naar een concert gaan, zijn de foto’s altijd heel onduidelijk, met of zonder flits. Het is de bedoeling om vanuit het publiek mooie foto’s te kunnen trekken van de artiest op het podium, liefst op een zo eenvoudig mogelijke manier (zonder veel te veranderen aan instellingen e.d.).

Die DSLR-camera’s zijn meteen ook weer een pak duurder zeker?

2 mei 2013 om 19:02
Haas8 Gebruiker

Tot iemand je lenz eraf stoot….

2 mei 2013 om 19:35
wpte Gebruiker

Nou, een Digitale Single Lens Reflex-camera kan inderdaad duurder zijn, je hebt ook heel veel dure compact camera’s.

Deze olympus kun je eigenlijk in het rijtje van DSLR zetten, al heeft hij geen spiegel. De sensor is groter dan een compact camera, maar kleiner dan een full frame DSLR (een grote camera).

Goede foto’s van een podium zal wel lukken met deze camera, alleen vraag ik me af of je geen andere lens nodig hebt. De 14-42mm lens die je bij deze camera krijgt geeft een 3x zoom maximaal, wellicht moet je dan vrij dicht bij het podium staan?

Een andere lens aanschaffen kan altijd nog, maar die zijn wel prijzig.

deze lens geeft je ongeveer 11x vergroting, en is nog redelijk betaalbaar (echt)

http://tweakers.net/pricewatch/291030/olympus-m-punt-zuiko-digital-ed-40-150mm-140-56-ii-r.html

Of een conversie lens, die je kan vast schroeven op de huidige 14-42mm lens: http://tweakers.net/pricewatch/305287/panasonic-tele-conversie-lens-dmw-gtc1.html deze geeft je dan praktisch een totaal zoom van 6x. Wellicht niet het meest stevige, zo’n kapje zit niet zo sterk bevestigd als een lens, dus heel wild moet je er niet mee doen.

Hier nog een lijstje met alle lenzen die je op deze Olympus zou kunnen zetten.

@Haas8

Lenzen er af stoten? nou dan moet je toch een flinke klap verkopen. Ze zitten vast met een metalen systeem dat zeer goed afsluit.

2 mei 2013 om 20:54
SykikJV Gebruiker

Heel erg bedankt, wpte!

2 mei 2013 om 19:01
Haas8 Gebruiker

Heb zelf al een systeem camera maar dit is echt mooi prijsje.

2 mei 2013 om 19:15
evandeb Gebruiker

Beste, mijn huidige camera heeft een optical zoom van 10x ik gebruik deze dichtbijhaal functie regelmatig. Heeft deze camera deze functie ook. Wat is de zoom?

2 mei 2013 om 19:36
wpte Gebruiker

zo ongeveer 3x met 42mm

2 mei 2013 om 19:39
wpte Gebruiker

Mja en de “dichtbijhaal functie” is gewoon eigenlijk digitale zoom, ofwel: croppen van foto’s.

Dan krijg je niet dezelfde kwaliteit als analoge zoom. Dit kun je nog altijd op de PC doen, maar volgens mij zit er wel iets van een digitale zoom in. Zelf gebruik ik die functionaliteit niet.

2 mei 2013 om 21:32
evandeb Gebruiker

Thanx!

2 mei 2013 om 19:45
chriswolfs Gebruiker

Twijfel, twijfel. Ben hiernaar opzoek maar twijfel tussen deze en de Samsung NX200. Wie kan mij hierin helpen? Thanks

2 mei 2013 om 19:57
wpte Gebruiker

Grootste voordeel van deze Olympus is dat hij bizar snel can focussen. NX200 heeft wellicht wat betere specs. zoek maar op op dpreview.com

2 mei 2013 om 20:01
chriswolfs Gebruiker

Dank je wpte. Voor mij gaat het vooral om de kwaliteit van de foto, mooie heldere kleuren, veel diepte in de foto, veel mogelijkheden voor extra lenzen erop te zetten en toekomstgericht. Wil deze camera wel een tijdje gaan gebruiken. En belangrijk, foto’s bij weinig licht.

2 mei 2013 om 21:45
RDDR Gebruiker

M4/3 is momenteel het meest volwassen systeem.  beeld kwaliteit zal op zijn minst zo goed zijn als de nx200. Verschillen zijn echter klein.

2 mei 2013 om 23:11
Elufje Gebruiker

Ook gekocht voor naast mn spiegelreflex camera!

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.