3 april 2017 om 00:00
iBOOD

Linksys Max-Stream AC MU-MIMO Gigabit Triband Router

Linksys Max-Stream AC MU-MIMO Triband Router

Je Internetverbinding haalt snelheden tot wel 5,3 Gbps met deze Linksys Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit Router!

Specificaties

Merk: Linksys
Type: Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit Router (EA9500)
Kleur: zwart
Garantie: 3 jaar via Linksys; 2 jaar via iBOOD

• Drie aparte wifibanden
  • Snelheden tot wel 5,3 Gbps!
  • Veilig en makkelijk in gebruik

Wi-Fi-technologie: AC5400 MU-MIMO tri-band Gigabit, 1000+2167+2167 Mbps 
Belangrijkste kenmerken: Tri-band (2,4 GHz + 5 GHz + 5GHz), 4x4 AC, MU-MIMO, USB 3.0-poort, Dual-core processor, Beamforming-technologie, 8 verstelbare antennes en Smart Wi-Fi
Netwerkstandaarden: 802.11b, 802.11a/g, 802.11n, 802.11ac
Wi-Fi-snelheden: AC5400 (N1000 + AC2167 + AC2167) 
Wi-Fi-banden: 2,4 en 5 GHz (2x) (gelijktijdig gebruik van drie frequentiebanden (tri-band)) 
Wi-Fi-bereik: Zeer groot bereik 

Aantal Ethernet-poorten: 1x Gigabit WAN-poort en 8x Gigabit LAN-poorten
Andere poorten: 1x USB 3.0-poort, 1x USB 2.0-poort en Voeding
Antennes: 8 externe verstelbare antennes 
Processor: 1,4 GHz dual-core 
Statuslampjes: Statuslampje, MU-MIMO-lampjes, verlicht Linksys-logo, Wi-Fi, Wi-Fi Protected Setup, Voeding, Internet, LAN 1-8, USB 3.0, USB 2.0 

Draadloze encryptie: 64/128-bits WEP, WPA2 Personal, WPA2 Enterprise 
Werkingsmodi: Draadloze router, Accesspoint 
Ondersteunde bestandssystemen voor opslag: FAT, NTFS, HSF+
Eenvoudige installatie: installatie via de browser en installatie via Linksys Smart Wi-Fi
Ondersteunde besturingssystemen: MacOS (10.X of hoger), Windows 7, Windows 8.1 of Windows 10
Minimale systeemvereisten: Internet Explorer 8, Safari 5 (voor Mac), Firefox 8 of Google Chrome
Beveiligingsfuncties: WPA/WPA2 en 128-bits AES Link-versleuteling en FCC klasse B
Conform regelgeving: FCC class B 
Voeding: In: 100-240 V ~ 50-60 Hz; Uit: 12 V, 5A

In de doos: Linksys AC5400 tri-band Wi-Fi-router, EA9500, Snelstartgids, 8 antennes, Ethernet-kabel, Voedingsadapter en een Cd-rom met documentatie
Afmetingen: 264,52 (L) x 318,15 (B) x 66,66 (H) mm zonder antennes 
Gewicht: 1727,7 g

3 april 2017 om 00:13
hackwerk Gebruiker

Is dit geschikt voor een middelgroot bedrijf (50 man)? Belangrijk daarom: Kan er per client/verbinding een max bandbreedte worden ingesteld (of bepaalde gebruikers)?

Beantwoorden

3 april 2017 om 00:19
oinkoink12 Gebruiker

dat kan zeker.

Beantwoorden

3 april 2017 om 11:36
Official Product Expert Linksys-Expert Official Product Expert

Een netwerk van t/m 50 gebruikers ondersteunen is geen probleem met dit apparaat. Maar er bestaat geen mogelijkheid om de bandbreedte per client te beperken. Men kan wel in de QoS t/m drie apparaten prioritiseren (voor streaming, videoconferencing &  gaming bijvoorbeeld).

Beantwoorden

3 april 2017 om 00:39
dhelios Gebruiker

Zit hier een versterker bij inbegrepen?

Beantwoorden

3 april 2017 om 10:45
Moderator Bas iBOOD Moderator

Nee. Je ontvangt naast de router wel: Een snelstartgids, 8 antennes, een Ethernet-kabel, voedingsadapter en een CD-Rom met documentatie.

Beantwoorden

3 april 2017 om 04:09
scorpion31176 Gebruiker

Wat een onzinverhaal weer :( 
Ik heb het vorige keer al eens geschreven en nu maar weer.. Het gaat in de titel om een ROUTER, in de tekst wordt het aangeprezen als een WIFI-Accesspoint. Hoewel het deze mogelijkheid bevat, is het niet zijn hoofdtaak, waardoor je beter kunt zoeken naar een los acesspoint voor wifi, dan dit hele plastic bakbeest met lelijke antennes erop. Zoals door vele gebruikers al genoemd en gevraagd (óók in het tip Ibood moderator!) maar iBood blijft bij zijn eigen producten van MediaMarkt wat Linksys is.
Deze en alle wifi apparaten moeten aan standaarden voldoen, dus zullen niet sneller zijn dan andere WIFI-AC producten (“AC” is een standaard, “AC5400″ is een marketingwoord)

Even als voorbeeld uit de tekst:

Drie aparte wifibanden – Er zijn maar twee banden, namelijk 2,4 en 5 Ghz
Snelheden tot wel 5,3 Gbps! – NEE! Jullie plakken alle snelheid aan elkaar! Als een auto op gas en benzine rijdt, zou er dan ook staan dat de snelheid tot 400 k/m per uur is???
Wi-Fi-bereik: Zeer groot bereik – Lekker concreet kan je hiermee je zolder halen op de hoge snelheid? Nee, alleen de 2,4 Ghz kan dit bereiken, maar is dusdanig verstoord dat je daar met een minimaal bereik zit tov de verzonden snelheid.

Zoals ik al eerder schreef, koop twee Ubiquiti AC-pro (goedkoper dan de Linksys producten die hier langskomen), hang er een in je woonkamer en een in je zolder en je hebt op beide plaatsen WEL de maximale snelheid en betaalt daarvoor minder en hebt nog de mogelijkheid om nog meer uit te breiden, in te stellen (groepen te maken die max bandbreedte mogen hebben zoals hackwerk vraagt, centraal beheer van alle apparaten en firmware, van verbonden apparaten het overzicht van dataverbruik, deze blokkeren, laten herverbinden, enz)

Interessant stukje over Wifi:
http://www.internetsnelheid-testen.nl/internetsnelheid-verbeteren-wifi-routertips/

Beantwoorden

3 april 2017 om 06:31
BBBV Gebruiker

Kijk, dat is info met toegevoegde waarde. Dank!

Beantwoorden

3 april 2017 om 07:56
naru Gebruiker

bedankt v info.

ook voor mij na 3 van deze linksys producten waarvan eentje via werk een 2de via ibood en de 3e als vervanger van hunwege kan ik enkel zeggen nooit meer linksys wireless producten voor mij.

Beantwoorden

3 april 2017 om 08:14
dmeerpa Gebruiker

Sorry scorpion31176, maar net zoals het verkoopspraatje van iBood/Linksys, is uw verhaal ook niet helemaal juist.

- Inderdaad ze moeten net als alle wifi apparaten voldoen aan standaarden. Maar dat wil niet zeggen dat ze daarom niet sneller kunnen zijn. En daar zijn meerdere redenen voor.
Zoals deze beschikt over Wifi AC 2167. De 2167 is de verbindingssnelheid. Je hebt bijvoorbeeld ook Wifi AC snelheden van 433.
Het is een AC5300 (of als je Broadcom ratings gebruikt 5.4 GPs) waarvan er maar een handvol routers zijn. Dus al de rest is theoretisch trager.
Interne electronica zoals de CPU en RAM, en de constructie van de antennes zorgen mee voor de reële snelheden.

- Drie aparte wifibanden. Je je hebt gelijk, Maar ook iBood/Linksys hebben gelijk. De router bestat virtueel uit 3 routers. 1 op 2.4Ghz en 2 op 5Ghz. Deze zullen alle 3 op een verschillende frequenties werken. En vandaar dan men ook van 3 banden spreekt.

- Snelheden tot wel 5,3 Gbps, JAWEL, MAAR intern het toestel en theoretisch. Neem dat ik in mijn desktop 3 Wifi kaarten plaats die respectievelijk N1000 + AC2167 + AC2167 zijn. Ik draai een OS dat bridging ondersteunt, dan zal ik verbonden zijn aan 5,3 Gbps ;) Want zoals eerder aangegeven bestaat de router uit 3 verschillende virtuele routers.

- ook in bereik is er verschil, vooral door de technologie achter de antennes. Waarom denk je dat de antennes geen cilindervorm meer hebben zoals we zagen op de eerste routers. Of waarom is het bereik van mijn Netgear Nighthawk R7000 beter dan de Wifi AC router van Telenet ?

- En dan uw Ubiquiti AC-pro. Had ik u gelooft was ik nu de pineut… Die haal Op 2.4 450Mbps en op AC 1.3Gbps. Deze hierboven is dubbel zo snel op 2.4 en op 5Ghz, en ik krijg er nog een extra 5Ghz band bij. Met mijn setup thuis haal ik niet eens het maximum uit de 2.4 en 5 Ghz band. Omdat mijn Wifikaart op 2.4Ghz 600Mbps aankan, en op 5Ghz 1300. Maar zodra ik een 2de toestel (ik heb er zelfs 3 die 5Ghz aankunnen) ook connectie maken, wordt de reële snelheid verdeeld over de verschillende toestellen, en heb ik dus prestatie verlies.  Met deze router, zou het 2de toestel de andere 5Ghz band nemen, waardoor beide maximale performantie behouden.

- Maximale snelheid heb je nooit, theoretisch wel praktisch onmogelijk zelfs via kabel. Je computer heeft wel aan dat je maximaal verbonden bent, maar als je de performantie gaat meten dan mag je blij zijn als je in werkelijkheid 60% haalt van de aangegeven snelheid. 

- En dan de link naar het interessant stukje over Wifi, sorry maar daar staat het ook vol fouten. Internetsnelheid wifi 802.11ac 240 Mbps. Ten eerste spreken we niet van internet snelheden, maar ethernet snelheden. met 1 antenne op 5Ghz is de snelheid 433 Mbps. En door het combineren van meerdere streams en antennes zoals de router hierboven kan men 2167 Mbps halen. Ook de kanaal keuze op 5 Ghz is totaal van de pot gerukt. Waar zijn de aanbevolen kanalen in Europa? die boven de 100?

Concreet de keuze wat je koopt is dus afhankelijk waarvoor het moet dienen, waar je het gaat gebruiken voor en met wat. niet iedereen heeft al toestellen die AC1300 of meer aankunnen. Niet iedereen heeft dekkingsproblemen op 5Ghz. Ik kan op zolder nog steeds perfect gebruik maken van mijn 5Ghz en als het nodig is val ik wel terug op de 2.4Ghz band. Internet is vandaag meer 200Mbps. Ik heb enkel hogere snelheden van doen als ik bestanden van en naar mijn NAS wil copiëren. En dat is iets dat ik normaal niet doe vanuit mijn bed.

Beantwoorden

3 april 2017 om 08:58
Bunkerdorp Gebruiker

Eigenlijk niets aan toe te voegen.
Helemaal gelijk Scorpion

Beantwoorden

3 april 2017 om 09:04
commando1960 Gebruiker

Ik gebruik de b-box router van proximus.

Heeft de linksys router enig nut als ik het na de bbox plaats? De b-box router laat te wensen over kwa wifi vandaar.

Beantwoorden

3 april 2017 om 12:05

De gebruiker dmeerpa heeft het al heel goed uitgelegd, maar ik wil even bevestigen dat het hier wel degelijk om drie radiobanden gaat, ook al zitten ze allebei in de 5GHz Spectrum. De lagere 5GHz band werkt tussen 5150 en 5250 MHz. De hogere 5GHz band werkt tussen 5500 en 5700MHz. Het gaat ook om twee afzonderlijke 5GHz radios (niet bvb een radio die of op 5150-5250 MHz of 5500-5700MHz werkt) dus er is continu signaal beschikbaar op allebij de 5GHz banden tegelijk. Daarom is het mogelijk om apparaten die veel bandbreedte eisen over de 2 beschikbare 5GHz banden te verdelen, zodat ze niet met elkaar storen (dat doet de router automatisch dankzij band steering). Dat is ook de reden waarom dit apparaat 8 antenne’s heeft; 4 daarvan worden voor de 2.4GHz band en één van de 5GHz banden gebruikt. De overige 4 worden voor de ander 5GHz band gebruikt.

Beantwoorden

3 april 2017 om 07:13
koenevers Gebruiker

Twee Ubiquiti AC-pro is niet goedkoper? 150 ps? Is 300€ Maar thnx voor de tip scorpion31176

Beantwoorden

3 april 2017 om 08:14
dmeerpa Gebruiker

En is theoretisch de helft trager ;)

Beantwoorden

3 april 2017 om 08:04
fgeer Gebruiker

Wat is het stroomverbruik van deze router?

Beantwoorden

3 april 2017 om 13:01

Stroomverbruik verschilt altijd anhand van hoe belast het apparaat is. De waardering op de meegeleverde voeding is 12V 5A, dus de voeding kan maximaal 60 Watt leveren. Dat betekent echter niet dat de router 60W trekt. Wij specificeren altijd een voeding die wat meer kan leveren dan de maximale verbruik van de router om wat buffer te geven (en ook zodat de voeding langer meegaat). Bovendien trekt de router meestal lang niet het maximale, dat zou hij alleen doen bij zeer intensieve gelijktijdige gebruik van ALLE netwerkinterfaces, EN harde schijven op alle USB poorten. Tijdens normale gebruik zou hij iets tussen de 25-35 Watt moeten trekken, maar zoals ik eerder schreef, het verschilt.

Beantwoorden

3 april 2017 om 16:38
TheAdder Gebruiker

Ter info:

Stel dat de 30 Watt klopt, wat niet echt duidelijk onderbouwd wordt, kom je op een jaarverbruik van 262kWh uit of als je in euro’s denkt (€0.20/kWh): ruim 50 euro per jaar of nog anders gezegd: 1 extra zonnepaneel!

Beantwoorden

3 april 2017 om 08:15
OA Gebruiker

Ondersteund deze ook vlan’s?  en natuurlijk niet van altijd uit te gaan, kan je dit ook ophangen?

Beantwoorden

3 april 2017 om 08:43
evdkieft Gebruiker

Heb toevallig net op een review bij Tweakers voorbij zien komen dat je hem niet kan ophangen… geen idee of dat ook echt zo is.

Beantwoorden

3 april 2017 om 10:33
Moderator Bas iBOOD Moderator

Deze router ondersteunt VLAN’s. Hij is niet tegen de muur te bevestigen.

Beantwoorden

3 april 2017 om 12:24
depiman Gebruiker

Welke range VLAN ID’s kan hij aan?

Beantwoorden

3 april 2017 om 12:47

Hallo depiman

Er zijn geen bijzondere beperkingen met betrekking tot de VLAN waardes die ingevuld kunnen worden. Het is mogelijk om een Trunk VLAN ID op de WAN interface in te stellen, verder kunnen LAN poorten 3 en 4 aan VLANs worden toegewezen (tagged of untagged). De VLAN instellingen zijn alleen maar van toepassing op het bedrade netwerk; het is noet mogelijk om een VLAN aan de draadloze interface toe te wijzen.

Beantwoorden

3 april 2017 om 09:37
Snoepy16 Gebruiker

Ik ken helaas niets van deze toestel ,heb ik het mis …gewoon aansluiten  aan de telenet modem ,en ik heb overal een betere wifi in huis en buiten …?

Of moet er een kabel getrokken worden …?

Repieters in stopcontacten dienen aan niets voor een sterkere wifi in huis te hebben.

Dank U wel voor mij raad te geven.

Beantwoorden

3 april 2017 om 10:58
darkman_fx Gebruiker

Kijk eens op de site van Telenet.
Deze zijn nu Flow technology aan het uitrollen.

Koop gewoon een wifi router bij hen en je hebt geen last van verschillende SSID’s / paswoorden.
De Flow routers (met Telenet firmware) halen alle info uit de modem & werken zonder problemen samen

Beantwoorden

3 april 2017 om 12:23

Deze router kan inderdaad direct aan de telenet modem worden verbonden en zorgt voor een zeer goede Wi-Fi signaal . Of je daarmee dekking over je hele huis en erbuiten zou hebben is niet mogelijk om te zeggen, want ieder huis is verchillend en de grootte, indeling en materialen waarmee het huis is gebouwd een zeer grote invloed op de prestatie kunnen hebben.

Het feit dat het hier om een Tri-Band router gaat betekent dat het op de hogere 5GHz Band meer zendvermogen mag gebruiken dan andere dual-band routers. Op 5150-5250 MHz (de lagere 5GHz band) zijn alle Wi-Fi producten beperkt tot een maximale zendvermogen van 200mW. Bij 5500-5700 MHz mag t/m 1W worden gebruikt, wat een betere dekking op 5GHz geeft (voor clients die de hogere 5GHz band ook ondersteunen)

Beantwoorden

3 april 2017 om 12:33

PS

Mocht de dekking van deze router in uw huis niet voldoende zijn, dan zou u het netwerk met een Linksys RE7000 Range Extender kunnen uitbreiden. Naast het feit dat de RE7000 en snelle Range Extender met MU-MIMO ondersteuning is, ondersteunt hij (in combinatie met de EA9500 of een ander Linksys Max-Stream router) seamless roaming, om ervoor te zorgen dat de client altijd met het beste signaal is verbonden. Met gewone range extenders is dit niet het geval, en is het dus mogelijk dat de client met een zwakke signaal van de router verbonden blijft, i.p.v. naar de range extender over te schakelen. Seamless Roaming lost dat probleem op.

Beantwoorden

3 april 2017 om 12:36
gpekaar Gebruiker

Ik heb een draadloos modum van zeelandnet (Cisco EPC3925) hangt in de meterkast niet de ideale plaats maar gaat goed, nu heb ik een samsung smart tv gekocht de 5000 serie die ook 4K kan weergeven, daarvoor is internet nodig maar dat gaat dus draadloos niet werken dus ook zonder 4K bv een programma terug kijken, ik vroeg mij af zou dat met deze router wel kunnen werken, onze draadloos modum heeft ook geen externe antenne,s  overigens bedraad werkt het goed.

Beantwoorden

3 april 2017 om 15:14

Deze Router zal in ieder geval een snellere Wi-Fi verbinding leveren dan de Cisco Modem. In hoeverre de Samsung televisie daarvan kan profiteren is afhankelijk van de Wi-Fi hardware van de televisie zelf. Wanneer de televisie wel over een 802.11ac Wi-Fi verbinding beschikt dan zal de verbinding sneller zijn: de 802.11n verbinding van de Cisco modem heeft een maximale “link-rate” van 300Mbps. Wanneer de televisie en zogeheten ‘1×1′ 802.11ac Wi-Fi verbinding heeft, zou hij bij t/m 433Mbps met de Linksys EA9500 kunnen verbinden. Mocht de televisie een ‘2×2′ 802.11ac verbinding hebben, dan zou de maximale snelheid 867Mbps zijn. Daarnaast is 802.11ac wat efficienter dan 802.11. Bij 802.11n was de echte “throughtput” net ietsje minder dan de helft van de link-rate, dus met een 300Mbps 802.11n verbinding haalde men maximaal 140/145Mbps. Op een 433Mbps verbinding kan men ongeveer 300Mbps.

Dus in principe: ja het zou mogelijk zijn met deze router draadloos 4K te streamen. Of het met uw televisie werkt is afhankelijk van de Wi-Fi hardware van de televisie zelf. Wanneer de Wi-Fi hardware van de televisie alleen maar 802.11n is, dan zal de verbinding ook met de Linksys EA9500 niet sneller dan 300Mbps kunnen zijn (er wordt altijd de snelste verbindingsmethode gebruikt die door allebei de eindpunten van de verbinding wordt ondersteund, dus wanneer een van de apparaten een veel lagere snelheid ondersteunt dan de ander, moeten allebei de lagere snelheid gebruiken)

Beantwoorden

3 april 2017 om 15:15
argonaut Gebruiker

Does it support Time Machine and/or VPN L2TP server?

Beantwoorden

3 april 2017 om 18:19

Hi, I’m afraid it does not, no.

VPN pass-through is supported, but not VPN client or server. Backups to USB connected hard drives are possible via SMB, but it doesn’t support Time Machine

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.