3 mei 2017 om 00:00
iBOOD

Dune HD Solo Lite 4K Mediaspeler | Wifi | HD Audio

Product expert aanwezig

Dune HD Solo Lite 4K Mediaspeler

Elke film ziet er fenomenaal uit via deze 4K mediaspeler met ingebouwde wifi en ondersteuning voor elk videobestand dat je kan bedenken.

Specificaties

Merk: Dune HD
Type: Solo Lite Mediaspeler
Garantie: 2 jaar

• Het scherpst mogelijke 4K beeld
  • Incl. MyCollection Jukebox
  • Blu-Ray menu-ondersteuning

Exclusief! Volledige Blu-Ray menu-ondersteuning & MyCollection Jukebox inbegrepen

Media processor: Sigma Designs SMP8758
RAM: 1GB
Flash memory: 4GB

Connectors: 2x USB 2.0 (1x achter, 1x voor), HDMI 1.4b, samengesteld video en analog stereo audio (via 3.5mm A/V connector inclusief 3xRCA adapter), coaxial S/PDIF (op A/V connector via software switch), IR extender poort inclusief IR eye kabel, Ethernet 10/100/1000 Mbit/s, 12V DC IN power connector met aan/uit schakelaar
Media bronnen: externe HDD (USB), externe optische drive (USB), USB apparaten (USB flash drive, USB card reader, etc.), PC en NAS in een lokaal netwerk (SMB, NFS, UPnP, HTTP), andere Internet en lokale netwerk media bronnen

Video codecs: MPEG2, MPEG4, XVID, WMV9, VC1, H.264, H.265, H.265 Hi10p; ondersteuning voor elke high bitrate video (tot aan 100 Mbit/s en hoger)
Video bestanden: MKV, MPEG-TS, MPEG-PS, M2TS, VOB, AVI, MOV, MP4, QT, ASF, WMV, BDMV, DVD-ISO, VIDEO_TS
3D video bestanden: MVC, Side-by-side, Top/Bottom
Video output modes: Een verscheidenheid aan output resoluties (tot aan 1080p60 en 4Kp30) en framerates (inclusief 23.976, 25, 29.97, 50, 59.94)
Video output framerate: automatisch (afhankelijk van het afgespeelde bestand) en handmatig
Video output resolutie: automatisch (afhankelijk van het afgespeelde bestand) en handmatig

Audio codecs: MPEG-1/2 layer I/II/III, AAC, LPCM, WMA, WMAPro, FLAC, multichannel FLAC, Vorbis, WavPack, APE (Monkey's Audio), ALAC (Apple lossless), AC3 (Dolby Digital), DTS; ondersteuning voor zeer hoge kwaliteit audio (tot aan 192 kHz / 24-bit)
Audio file bestandstypes: MP3, MPA, M4A, AAC, WAV, WMA, FLAC, Ogg/Vorbis, WavPack, APE (Monkey’s Audio), ALAC (Apple lossless), AC3, DTS, DTS-WAV
Ondertiteling ondersteuning: SRT (extern), SUB (MicroDVD) (extern), text (MKV), SSA/ASS (MKV, external), VobSub (MP4, MKV, external SUB/IDX), PGS (Blu-ray, TS, MKV)

Hardware 3D Graphics Acceleration: OpenGL ondersteuning
Picture file bestandstypes: JPEG, PNG, BMP, GIF
Playlist file bestandstypes:: M3U, PLS, CUE
Photo viewer functies: Slideshow, overgangseffecten, draaien, zoomen, playlist browsen, repeat, shuffle
Audio afspeel functies: playlist browsen, repeat, shuffle, ID3 tags, plasma TV burn-in prevention

Media streaming protocols: DASH, HLS, FTP, MPEG-TS over multicast-UDP, MPEG-TS over multicast-RTP, MPEG-TS over RTSP, MPEG-TS over HTTP, MP4 over HTTP, raw-MP3 over HTTP, raw-AAC over HTTP
Network file browsing: SMB client en browser, NFS client, UPnP/DLNA client en browser
Ingebouwde NAS functie: SMB server, FTP server, UPnP/DLNA media server
Network protocols voor besturing op afstand en intergratie: Dune HD IP control protocol (HTTP), UPnP/DLNA media renderer
UPnP/DLNA: DLNA client, DLNA media server, DLNA media renderer
Web browser: WebKit
Ethernet: 10/100/1000 Mbit/s
Wi-Fi 802.11n
Filesystems: FAT16/FAT32 (read-write), EXT2/EXT3/EXT4 (read-write), NTFS (read-write)

Product expert aanwezig

Vandaag is er een officiële Product Expert aanwezig op het forum. De Product Expert is een afgevaardigde van het merk. De Expert is beschikbaar Gedurende de dag op het forum om je vragen te beantwoorden.

De Product Expert is herkenbaar door zijn unieke forum status: @Dune HD-Expert

Wil je meer weten over de specificaties van het product, of ben je benieuwd of het product werkt in combinatie met andere producten die je al thuis hebt? Je kunt al je vragen aan de officiële Product Expert stellen. Omschrijf je vraag zo nauwkeurig mogelijk, als er teveel vragen zijn worden enkel de meest interessante en relevante vragen beantwoord.

Niet vergeten — tijdens de product expert sessie, kun je aanbieding gerelateerde vragen stellen. Om de discussie zo transparant en "on topic" te houden worden alleen vragen over het product zelf beantwoord.
Let op: aan gesprekken met de Product Expert kunnen geen rechten ontleend worden.

3 mei 2017 om 10:09
o_egtberts Gebruiker

@ expert,

Wellicht stel ik een domme vraag, als dat zo is hoor ik het graag, maar wat met YouTube en Netflix? Dot kan niet op het apparaat maar wel met behulp van iPad?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 10:38
Official Product Expert Dune HD-Expert Official Product Expert

Nee hoor, er zijn geen domme vragen…

Youtube kan je met de DUne afspelen, Netflix niet. Dit ligt aan Netflix welke niet wilt dat op media spelers in hoge resolutie er gebruik kan worden gemaakt van hun diensten. Ook wel een beetje begrijpelijk, zij zien o.a. de Dune toch als een soort vijand waarmee je gratis naar films en series kan kijken, en zij natuurlijk geld vragen voor de service welke zij bieden. Dat dit een beetje hypocriet is, aangezien je dit ook met een PC kan doen, even daargelaten,  maar ik adviseer voor Netflix als je dit niet op je TV hebt, een goedkope Chromcast voor 3 tientjes. Dune moet je echt zien als High End media speler met stabiele playback en ondersteuning voor vele formaten, ook voor audio.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:22
o_egtberts Gebruiker

Dank voor de uitleg. Heb er 1 aangeschaft

Beantwoorden

3 mei 2017 om 10:15
Hanman51 Gebruiker

Goedemorgen, maak je van deze speler ook een smart TV van je TV, want de Venz mediaplayer is echt een slecht apparaat. Continue loopt deze vast. Als we met deze dune player ook Netflix bijv. kunnen afspelen is dit super handig en zou ik het apparaat wel willen. Dan knikker ik de Venz naar buiten

Beantwoorden

3 mei 2017 om 10:33

Goedemorgen, Die Venz moet je hoe dan ook naar buiten knikkeren ;)

Netflix kan met geen een media speler goed worden afgespeeld. Dit is gewoon Netflix welke dit niet toestaat, en je bent dan gebonden aan de tablet versie op 720p als je het op je apparaat wil ondersteunen. Betaalde streaming aanboeders zou je het beste via je TV af kunnen spelen als deze deze App heeft, en anders via een Chromcast van een paar tientjes op 1080p. De Dune moet je echt als een top media speler zien, met goede ondersteuning, goede kwaliteit en geen gedoe met patches en hacks zoeken om DTS Dolby etc te kunnen afpelen aangezien de licenties netjes betaald zijn hiervoor.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:18
jgmgaal Gebruiker

Gelukkig! Ik kan mijn bestelde Ibood bestelling van de Venz nog cancelen! Bedankt voor de tip!

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:26
Trybood Gebruiker

@Dune HD-Expert

Netflix kan met geen een media speler goed worden afgespeeld. Dit is gewoon Netflix welke dit niet toestaat,
Is dit juist? Ik heb nu een “Asus Mediaplayer O!Play MINI Plus” en die heeft een flink aantal apps aan boord, w.o. Youtube en Wikipedia, maar ook Netflix. Je moet dan natuurlijk wel een abonnement hebben en die gegevens eenmalig invoeren, maar dan werkt het voortreffelijk. Waarom hebben jullie dat niet? Moet ik toch weer een extra apparaatje er naast zetten…

Is er trouwens een overzichtelijke lijst met apps die jullie wel aan boord hebben?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:09

Deze media spelers spelen Netflix af alsof het een Tablet is. Dus maar tot 720p. Het goedkoopste abonnement is nog steeds 10 euro per maand, en dan kan je in HD (1080p) netflix kijken. Ik neem aan als je er voor betaald je ook in de beste kwaliteit wil kijken?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:16

Een echtge lijst is er niet. Let wel, dit is geen android box. Dune heeft een eigen store waar alleen apps komen welke perfect werken op de Dune, en met name gericht op Streaming Video. Er is op dit moment veel Russische content, echter wij hebben een lijst opgestuurd met voor landen belangrijke apps, waaronder Uitzending gemist etc voor Nederland. Overigens zijn de live stream etc wel al af te spelen met de Dune van o.a. NPO en middels de internet browser op de speler kan je ook veel webbased applicaties al gewoon draaien.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:11
Trybood Gebruiker

In vervolg op het antwoord hierboven begrijp ik uit het antwoord hieronder dat ik toch Netflix kan kijken: ga met de ingebouwde internet browser naar netflix.com, geef je abonnementsgegevens op en je kunt netflix kijken in 1080p. Klopt dat?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:32

Ja en ook weer nee. Netflix past vaak zijn structuur aan, waardoor je vaak dan niet kan navigeren. Dat is de reden dat ik het ook niet benoemd heb.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 18:11
Hanman51 Gebruiker

Nou da’s ook handig, ik heb deze Venz player gekocht op ibood want dan kunnen we ook in de slaapkamer , geen smart tv, netflix kijken. we hebben gewoon een abonnement hoor. En ibood heeft vooral reclame gemaakt met deze venz player, maar het is echt een enorm onhandig apparaat wat erg veel hapert

Beantwoorden

3 mei 2017 om 10:29
maclaud100 Gebruiker

Mss een domme vraag maar speelt de player ook vanaf een appel geformatteerde extreem hdd af

Beantwoorden

3 mei 2017 om 10:32
maclaud100 Gebruiker

ik bedoel externe harde schijf die HFS + is geformatteerd

Beantwoorden

3 mei 2017 om 10:40

Ja hoor. EXT2/EXT3/EXT4, NTFS , exFAT, HFS/HFS+ (Mac OS Standard/Extended) o.a.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 10:45

Wat ik ook even wil vermelden, is dat wij de support voor heel Europa verzorgen, ook de RMA afhandeling. Ons kantoor in Nederland heeft een eigen Nederlandstalige helpdesk welke van 09:00 tot 21:00 te bereiken is (en niet een betaalnummer uiteraard!) en doen alles in house. Tevens staan wij in direct contact met het development team (Rusland) Dus ook na deze iBOOD zijn wij uiteraard beschikbaar voor al jullie vragen mocht je die hebben na ontvangst van je product.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 10:50
Springz Gebruiker

@Expert:

Ik heb momenteel nog een Dune HD Smart D1. Jarenlang erg tevreden hiermee. Het enige minpuntje van de Smart D1 is dat deze geen SUB/IDX ondertiteling ondersteunt. Destijds had ik gelezen dat dit schijnbaar een hardware beperking zou zijn. Ondersteunt deze mediaplayer wel SUB/IDX?

Kan ik met deze mediaplayer bestanden openen op mijn NAS (met bijv. Samba) en bepaalde folders op de NAS als favorieten instellen zodat deze snel toegankelijk zijn na het starten van de mediaplayer? Dank alvast.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:10

SUB/IDX is sedert de Dune HD Base 3.0 wel ondersteund. De D1 (en H1 en B1) hadden inderdaad issues hiermee. De Dune HD 4K series spelen deze wel af. Overigens ben ik niet zo een voorstander van SUB/IDX aangezien het eigenlijk plaatjes zijn van ondertitels, en geen tekst. vaak zijn er uploaders van nieuwsgroepen welke deze toevoegen aangezien het ook vanaf een DVD (ja, zo ze bestaan nog) worden geript. Blu-Ray werkt hier niet meer mee, aangezien het dus plaatjes zijn en als je gaat upscalen (lagere kwaliteit weergeven op hogere resolutie) dan ziet het er niet uit. Alles wat in SUB/IDX is, is ook gewoon eenvoudig als .srt bijvoorbeeld te vinden.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 10:51
Anton68 Gebruiker

Ben niet heel technisch, maar wat betekent life time? Moet je abonnement afsluiten?

Dus als je een film wil kijken ga je zoeken in een menu en dan kan je kieZen uit verschillende soorten bestanden? Of muziek?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:01
Joe the Plumber Gebruiker

Lifetime = zolang de Dune HD Solo Lite die je hier komt leeft. Dus abonnement wordt gratis ‘meegeleverd’.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:13

Normaliter met een Dune HD Solo Lite 4K speler dien je een abonnement af te sluiten hiervoor. (19,95 per jaar voor beide, dus totaal 40 euro) Met deze super promo actie geeft Dune die er bij. Onbeperkt, dus nooit voor hoeven te betalen. Dit doen ze doordat wat er aan iBOOD uitgeleverd gaat worden wij de unieke nummers doorgeven en dan door hen geactiveerd worden.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:01
p7305 Gebruiker

Tech vraagje; Loopt een 4k film vanaf externe hd of dikke usb stick aangesloten op de usb 2.0 vd Dune een beetje vlot door of wordt het een dia voorstelling ?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:25

De doorvoersnelheid van USB 2.0 is ruimschoots voldoende om zaken met de hoogste bitrates prima door te geven. Er is altijd discussie over “ja, maar er is al USB 3.0 tegenwoordig”  Als je een film kijkt van bijvoorbeeld 60 GB (monsterbestand!), en de film duurt 1.5 uur. Dan zal je gemiddeld per seconde een doorvoersnelheid moeten hebben van niet eens 90 Mbit/s. De berekening zal ik hier niet neerzetten, aangezien er best wel verwarring is bij mensen over bits, bytes etc. Maar:
USB 2.0 = 480 Mbit/s = 210 GB per uur. Dus bij 90 minuten is dit 315.

Dus een file van 60GB is geen enkel probleem.

USB3.0 is leuk om erg snel mee te kopiëren, maar een film kijk je… en 210gb per uur is om te kopiëren ook niet echt langzaam lijkt mij

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:08
p7305 Gebruiker

mooi, bedankt voor de uitleg, heb het apparaat aangeschaft !

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:45
mvdwerf Gebruiker

480 Mbit/s is een beetje optimistisch, dat is de maximale doorvoersnelheid van een USB 2.0 aansluiting.

Mijn ervaring is dat je met een USB 2.0 HDD gemiddeld zo’n 25 MB/s aan doorvoersnelheid haalt. Vermenigvuldigen met 8 houdt in dat je zo’n 200 Mbit/s haalt, nog steeds ruim voldoende voor de meeste high-bitrate content.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:39

@mvdwerf, klopt helemaal, maar anders moet ik ook uitleg geven over theoretische waardes van USB3.0 etc. Ging er inderdaad om. om aan te tonen dat het ruimschoots voldoende is voor playback.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:16
paulifra Gebruiker

Voor mij is alles heel onduidelijk. Er wordt gesproken over lifetime free licentie voor wat betreft BD Menu en My collection.

http://dune-hd.com/support/options/ hier staat echter iets geheel anders.

Wat is het nu wel of niet ???

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:29

Deze iBOOD is naast de super lage prijs ook super te noemen doordat je er GRATIS de licenties bijkrijgt hiervoor ipv 40 euro per jaar.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:19
laibalion Gebruiker

Ik kan nergens vinden wat er precies in de doos van kabels zit.

Welke connectie-kabels zijn standaard aanwezig in de doos?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:32

Er zit bij:

- Remote

- Batterijen

- Power Supply

-3.5 mm naar tulp AV kabel.

- HDMI kabel

- handleiding

- Quick Start Guide

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:23
TakahashiPoedel Gebruiker

Ondersteunt dit apparaat HDCP?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:33

Ja, dat doet hij. Net als CEC

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:25
paulifra Gebruiker

Hoe wordt dit apparaat bediend? Ik zie geen afstandbediening, wat heb ik dan nog meer nodig ??

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:28
Lijpo-HD Gebruiker

Hij wordt met afstandsbediening geleverd, zie: https://tweakers.net/pricewatch/587503/dune-hd-solo-lite-4gb/specificaties/ onder het kopje ‘Overige specificaties’. Eventuele bedienings apps voor iOS en Android heb ik via http://dune-hd.com/eng/support/applications_and_drivers/rc_applications terug kunnen vinden.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:38

Zie hierboven, uiteraard ook een afstandsbediening, het is geen chromecast oid iets waar dit niet bijzit. Overigens zijn er wel diverse remtoes van Dune als App te downloaden op iOS of Android telefoon en kan je dus met je tablet of telefoon ook de Dune volledig bedienen,

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:28
Trybood Gebruiker

@Dune HD-Expert

Dit apparaat wordt hier aangeboden als “Dune HD Solo Lite 4K Mediaspeler”, maar ik kan deze combi nergens vinden. Zelfs bij Dune zelf (http://dune-hd.com/eng/products/full_hd_media_players) is alleen de “Dune HD Solo 4K” óf de “Dune HD Solo Lite” te vinden. Wordt de aanduiding ‘4K’ niet verward met ‘4GB’, hetgeen over de interne opslagcapaciteit gaat?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:36

Het is de Dune HD Solo Lite gelanceerd echter doordat de Dune HD Solo 4K er eerst was, en de Lite dezelfde is als deze, echter zonder Z-wave en Tuner en de naam anders te lang zou worden is de 4K weggelaten wat wij overigs niet zo goed idee vonden. Veel klanten dachten onterecht dat het hier dan om een niet 4K speler ging. Wij noemen hem nu overal dan ook Dune HD SOlo 4K Lite.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:40
ritepetit Gebruiker

Zie ik het juist dat er geen digitale audio (tosslink of coax) aansluitmogelijkheid is?

Is er een bestandsbrowser aanwezig, zodat ik zelf door de mappen van mijn Synology kan bladeren om op die manier bestanden af te spelen? Kan ik daarbij dan kiezen om hetzij 1 bestand (ENTER) hetzij alle bestanden (PLAY) weer te geven?

In dit verband nog de vraag of ik ascii bestanden (.TXT) kan lezen op het TV-scherm?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:45

Zoals al reeds eerder hier uitgelegd, hebben dit soort aansluitingen limitaties als het hogere bitrates aankomt vwb audio en is alleen dit mogelijk over HDMI. Voor oudere versterkers zonder HDMI audio, kan je voor een paar tientjes een kasje kopen waar HDMI in gaat, en dan HDMI uit voor beeld en tos/coax voor geluid. Overings hebben veel TV’s ook de mogelijkheid om middels toshlink naar de versterker te gaan.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:48

Er is een bestandsbrowser aanwezig, en voor een NAS zoals van Synology adviseren wij NFS protocol te gebruiken. Enter, play all in folder etc allemaal mogelijk echter je kan ook MyCollection hiervoor gebruiken welke gratis word meegeleverd bij deze iBOOD. Dan haalt de speler alle film/serie informatie inclusief artwork van het internet en maakt dan een mooi geheel ervan, kijk hier eens voor meer info

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:49

ASCII (.nfo, txt) zijn ook te lezen. Ik zou niet weten waarom maar het kan.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:16
ritepetit Gebruiker

De oudere PopcornHour modellen konden dit, de recentere (tot A-400) niet meer.

Ook nu kan KODI geen TXT bestanden lezen bij gebruik van de filemanager.

Ik heb geen goede herinneringen aan de gelijkaardige Popcornhour toestellen (alle tot A-400) waar altijd weer firmware updates nodig waren om problemen te verhelpen en daarbij vaak nieuwe problemen gecreëerd werden. Ik herinner mij ook nog dat ik op een 50″ scherm slechts een achttal bestandsnamen kon zien in mijn filebrowser… en daarbij ook nog dat het bladeren traag was…

Ik heb een mac mini gekocht (eind 2015) om mijn problemen te verhelpen. Dit is grotendeels gelukt, maar nu zit ik wel met het probleem dat dit toestel niet echt bedoeld is voor gebruik met enkel een afstandsbediening op de sofa. Ik ben aangewezen op KODI, maar die willen ook dat je via hun menusysteem werkt zodat er bij het gebruik van de filemanager nauwelijks ondersteuning is (ik heb tevergeefs gevraagd om te kunnen kiezen voor slechts 1 paneel of de grootte van de panelen te kunnen aanpassen, zodat ik de bestandsnamen beter kan lezen…). Die benadering vrees ik nu met DUNE en MyCollection waar je al meteen naar verwijst.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:20
ritepetit Gebruiker

“oudere versterkers”: dit is mijn Onkyo TX-8150 niet.

Via TV –>  zou mijn LG 65E6V de digitale audio dan kunnen doorlussen?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:35

Correctie: Het linker kanaal van de AV out kan geconfigureerd als coaxiale SPDIF uitgang.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:40
ritepetit Gebruiker

Bedankt

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:43

Ok, dit is een Stereo versterker. Als je dan de DAC in deze versterker wilt gebruiken voor muziek kan je dus wel (in tegenstelling tot mijn eerdere post) de digitale uitgang van de Dune gebruiken middels de 3.5mm Jack en dan de tulp van het linker audiokanaal. Dan geeft de Dune het digitale geluid RAW door aan je eigen versterken.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:47

Ik denk dat er een aantal dingen door elkaar heen gehaald worden. Als je titels wenst te lezen onder de fanart (die afbeeldingen/covers) dan zijn die inderdaad klein, want daar is de fanart voor. De bedoeling is dat je de film kiest op basis van het plaatsje. Echter, je kan ook de filmnaam laten weergeven, en ook diverse groottes.

Bladeren door de bestanden middels filebrowser dus zonder plaatjes werkt gewoon snel en prima. Je ziet dus de bestandsnamen, en bij MyCollection zie je de filmnaam

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:50
LennertPrikken Gebruiker

Misschien een domme vraag, maar is dit toestel vergelijkbaar met bv een Kodi streamer? Kan je films rechtstreeks van het internet streamen op dit toestel? Of kan je hiermee enkel je eigen films via externe hdd afspelen?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:56

Domme vragen zijn er niet, wel al reeds beantwoorde vragen :)

Ja en nee. Een Kodi streamer is vaak een product met lage prijs en kwaliteit. Geen licenties waardoor veel (met name) audio bestanden niet ” out-of-the-box”  werken en je allerlei fora’s moet afstruinen om patches en cracks te vinden welke dan ook niet altijd goed werken. Er is wel hier een posting gedaan van en Russisch forum, waar uit blijkt dat je net als Kodi zaken kan streamen, echter zoals ook al door mij aangegeven, is dit ieders eigen verantwoordelijkheid en wij promoten dit niet.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:54
meesje Gebruiker

Is deze mediaspeler passief gekoeld?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:57

Ja, passief. Door het design is er geen koeling fan benodigd. De SIGMA chipset is een erg goede chipset, welke niet eens op vol vermogen werkt en niet heel heet zal worden, in tegen stelling tot de veelal genoemde goedkope streamers welke vaak overclocked worden en dan en fan nodig hebben om te koelen.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 11:56
TheCasa Gebruiker

@Dune HD-Expert

1. Waarschijnlijk een domme vraag: Mijn tv ondersteund geen hevc. Ik neem aan dat deze speler het decodeert en in een voor de tv leesbaar formaat naar de tv stuurt?

2. Vlak hierboven staat deze link naar de remote controls voor Android. Helaas is er maar 1 van de 3 met een nog levende link naar de Play Store en bevat deze advertenties en in-app-aankopen. De ‘Original remote control application’ kan ik ook niet vinden door te zoeken in de Play Store? Zoek ik verkeerd en is er een Dune originele app (en klopt de link gewoon niet) of is er geen originele app meer? Kun je daarnaast een specifieke goede third party app aanbevelen? Misschien ook één waarmee je op je telefoon of tablet door My Collection kunt browsen?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:00

1. Wederom, er zijn geen domme vragen.

Juist voor TV’s welke zaken zoals HVEC niet ondersteunen is dit product. In het kort, de speler zal altijd trachten in de beste kwaliteit zaken weer te geven op jouw TV. Dus hoge resolutie bestanden zal hij downscalen als je TV dit niet aankan, maar ook andersom,hij zal lagere kwaliteit bestaande trachten in een zo best mogelijke kwaliteit weer te geven en ook upscalen. De speler stuurt gedecodeerd beeld naar je TV, niet een codec. Dus zal altijd werken.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:15
TheCasa Gebruiker

@Dune HD-Expert

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Hier nog een voor mij heel belangrijke waarvan ik hoop dat je door je ervaring antwoord op weet. Ik heb een LG UF860V (via iBOOD aangeschaft). Ik weet dat deze geen HDR afspeelt via HDMI (en wel via apps op de tv). Belangrijker voor mij is de vraag of deze altijd goed 4k zal kunnen afspelen via hdmi. 4k werkt sowieso prima via apps op de tv.

Een stukje uit een review van deze tv op tweakers: “Eén groot minpunt voor mij is dat 4K via DLNA niet werkt. Je krijgt “Bestandsformaat niet ondersteund” als je iets van 4K probeert af te spelen, terwijl het wel werkt vanaf USB. Alhoewel via USB ook niet alle 4K bestandsformaten werken. Ik heb nog niet echt uitgezocht welke wel en welke niet. Ik snap niet waarom LG (en veel andere merken) ervoor gekozen heeft om dit te doen, Samsung schijnt het wel te kunnen. Hopelijk wordt het opgelost door een firmware update, maar ik ben bang van niet.”

Het gaat hier dus over de onmogelijkheid van 4k via DLNA en het vaak problematische van 4k via USB.

Mijn vraag: denk of weet jij of ik problemen kan verwachten met 4k via HDMI?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:18

Geen dank! Zijn we voor…

Juist is de Dune hiervoor. Niet allen deze TV maar veruit de meeste 4K TV’s hebben limitaties. Ook 4K over USB is geen issue, en DLNA werk ook prima. Je TV is dan alleen een doorgeefluik zeg maar, de Dune doet al het werk.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:34
TheCasa Gebruiker

Voor de duidelijkheid: het gaat me puur om de vraag of mijn tv alle 4k films via HDMI vanaf Dune gaat kunnen afspelen. Dus 4k via HDMI in het algemeen.

Ik snap dat Dune alle mogelijke bronnen (zoals USB en DLNA) ondersteunt, maar om dat stukje gaat het dus niet. En ik kies toch voor NFS via mijn NAS.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:52

Zojuist op pagina 3 beantwoord! dank!

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:18
lockman Gebruiker

Fantastische uitleg en heb er 1 besteld als vervanger van m’n Mede8er X500. (iemand nog belang bij? is inclusief harde schijf)

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:21

Dank! Mede8er 500X, old school! Inderdaad wel aan vervanging toe, na ik denk 5 jaar. Ook Mede8er is een merk overigens wat zich richt op goede media playback, maar vooralsnog geen 4K speler heeft. Ik denk dat je op marktplaats hier best nog wel iemand blij mee kan maken. En anders gebruik je hem als externe HDD voor je nieuwe Dune!

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:21
lockman Gebruiker

is idd old skool maar loopt nog als de brandweer! Ze doen geen updates meer en ook de 4K ondersteuning is er niet dus vandaar ook de overstap. Ben als oud reviewer van MPC Club (Hi-Jack) al vanaf het begin bij de ontwikkeling van de media spelers en Dune is altijd al een goed merk geweest vanaf de start! Kan deze Dune dan ook van harte aanbevelen bij een ieder die nog twijfelt.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:36

@lockman, MPC Club, dat is pas een trip down on memory lane zeg…. Veel plezier ermee!

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:29
mmmmm Gebruiker

waar zit die sp/dif aansluiting op de afbeeldingen van de dune , of word er een ander type afgebeeld

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:31

Er zit een SP/DIF Coax op, middels de 3.5 mm Jack. Als je analoog kiest dan heb je stereo, digitale dan heb je over het linke kanaal digitale audio. Ik moet dus een aantal antwoorden hierover even corrigeren waar ik aangaf dat er allen digitale audio over HDMI kan.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:36
world.wide.wil Gebruiker

Bedankt voor de goede uitleg. Hij gaat mijn Mede8er x6003d vervangen die ineens geen HDD meer herkend.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:43
btiedtke Gebruiker

U gaf eerder al aan dat je dit ook als IPTV kan gebruiken. Maar welke zenders staan er dan op? En moet ik alsnog een iptv abonnement nemen of kan dit hiermee gratis? En zijn films gewoon te streamen of kan ik alleen films kijken die ik zelf toevoeg?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:50

Er staan staan niet direct zenders op. Je kan zelf lijsten/links maken met logo’s. M3U lijsten bijvoorbeeld. Er zijn erg veel kant en klare IPTV lijsten te vinden online, maar hier in ieder geval meer informatie hoe je dit allemaal doet: LINK

Ook RTLXL en NPO etc kan je afspelen, live streams maar ook al uitgezonden zaken.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:51
hzw Gebruiker

Ik heb veel divx bestanden. Speelt dit apparaat die ook af?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:05

DivX… Bakermat van codecs…. Ja, worden ook afgespeeld. Echter, niet officieel ivm diverse vreemde instellingen.. denk 95% moet je op rekenen.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:55
fromholland Gebruiker

@ product expert – kan deze mediaspeler DTS converteren naar Dolby Digital (zodat ik mijn hele filmbibliotheek ook kan horen op mijn Sonos speakers welke geen DTS ondersteunen?).

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:18

Dit kan hij, echter ik zal even erin moeten duiken hoe en of dit met Sonos werkt, aangezien de Dune in princiepe gaat converteren naar aanleiding wat de TV of versterker vraagt. Ik kom hier op terug!

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:13

Ok, blijkbaar als de ontvangende partij (in dit geval Sonos) een digitale ingang heeft, zal als je in het audio menu kiest voor 5.1 output je Dolby Digital 5.1 krijgen.

Beantwoorden

5 mei 2017 om 12:24
fromholland Gebruiker

Ik heb dit verder uitgezocht en het blijkt niet mogelijk te zijn om DTS on the fly om te zetten naar Dolby Digital.

Originally Posted by smett View Post
Does anyone knows if the Dune HD Solo 4k is able to downmix DTS to DD when playing Isos? I ask because i have a Sonos Playbar and this unfortunately is only able to play DD sound files.

That is not downmix. Downmix is when you have a 5.1 track and just need 2.0 for example.DTS to DD is not possible due to the already mentioned reason. Furthermore, this would require Dune to buy a license in order to decode DTS and another license to encode DD.You wouldnt need that anyway. It would be sufficient if the DTS audio could be decoded to PCM. This is playable by Sonos. However, this is not possible, either.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 12:59
DuijmR Gebruiker

Zat erg te twijfelen over deze en de Nvidia Shield TV.

Ik heb al jaren een Dune HD smart D1 en bevalt prima. Echter de laatste tijd loopt de Dune wel eens vast (met name omdat ik dan kijk op 4 maal de snelheid bij saaie afleveringen) en ik mis toch de H.265 ondersteuning.

Door deze prachtige aanbieding toch besteld! Dit kan gewoon niet mis gaan :-) plus ik bevestig de geweldige ondersteuning met update. Mijn oude ontvangt nog steeds updates.

Echter 1 vraagje: hoe is de ondersteuing om versneld te kijken (kwaliteit en ondertiteling)? De D1 kon dit redelijk op 4x en wel eens op 8x maar de ondertiteling (bij MKV) verdwijnt dan.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:17

Fijn om te horen dat je nog steeds zo tevreden bent met je huidige Dune HD speler, en inderdaad, wij ondersteunen nog altijd modellen van vele jaren geleden. We moeten wel want ze gaan gewoon niet stuk :)

Versneld afspelen werk op dit model ook, en veel beter dan op de oudere modellen. Overigens best knap dat je op 8x versneld in staat bent om ondertiteling te volgen!

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:32
DuijmR Gebruiker

Helaas de ondertitels in een container (zoals MKV) worden niet getoond bij versnelde weergave (hopelijk de nieuwe wel). Tja er zijn films die moet je gezien hebben maar de saaie stukken spoel ik lekker door :-)

Ben een uiterst tevreden Dune bezitter en heb er straks dus 2.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:54

De meeste films welke ik doorspoel naar de volgende scene hebben geen ondertiteling nodig… dus ik denk dat ik daarom het nut er niet van inzag :)

Beantwoorden

3 mei 2017 om 15:39
tijgert Gebruiker

Haha, cheeky ;)

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:04
JMJ88 Gebruiker

Hoe verhoud deze speler zich t.o.v. de oudere Dune HD Max (wanneer een interne hdd en fysieke blu-ray speler niet van belang is)?

En speelt deze Blu-ray-ISO af over het netwerk?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:08

De Dune Solo Lite 4K, kan alles wat de HD MAX (behoudens wat je al aangaf) en dan ook in 4K. H.265 en nog veel meer. Hogere bitrates, meer HD audio ondersteuning, snellere netwerkverbinding etc etc.

Ja, ook over netwerk Blu-Ray ISO. Wel als advies op NFS, maar SMB kan ook gewoon.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:05
AlbertB Gebruiker

Ondersteunt deze mediaplayer ook externe harde schijven groter dan 2 TB? Mijn huidige mediaspeler gaat tot max. 2 tb. en kan mijn schijven van 3 TB niet lezen, vandaar mijn vraag.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:10

Wij hebben zelf een 8TB externe HDD geprobeerd en deze werkt prima. tot 2 TB zal wel een wat oudere speler zijn.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:33
AlbertB Gebruiker

Bedankt voor de info, heb inmiddels 1 besteld.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:09
joostf1 Gebruiker

Beste Expert:
Ik ben momenteel al een jaar of 7 tevreden met mijn Dune Smart D1.
Is dit een zinvolle upgrade?
Kan ik met deze Dune de komende jaren weer voldoen?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:14

Als je al jaren tevreden bent hiermee, en geen 4K gaat afspelen of de laatste nieuwe codecs niet perse. Wij ondersteunen nog steeds alle oudere modellen zo ook de D1. Echter, voor 99 euro met alles erbij inclusief licenties denk ik dat je deze niet zou moeten laten liggen.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:21
joostf1 Gebruiker

Ik had hem vanmorgen al besteld, het kriebelde zo. Kon het voor deze prijs niet laten.
Maar toch bedankt voor je antwoord en mening ;)

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:21
SolariuS Gebruiker

Misschien al gevraagd, maar zijn die my collection filmteksten e.d. ook in het Nederlands?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:37

Nog niet gevraagd… maar ook in het Nederland ja, zolang je de speler maar op Nederlands in de algemene instellingen hebt staan.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:48
PhyruZ Gebruiker

Onthoudt deze speler ook waar je gebleven bent als je gestopt bent met je film en de volgende dag weer verder gaat kijken?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:04

Ja, dat doet hij. Ook geeft hij aan als je de aflevering of film al geheel hebt gezien. Makkelijk bij series.

Beantwoorden

3 mei 2017 om 13:57
gertkloek Gebruiker

Ziet de speler ook automatisch de gedeelte mappen op computers met  windows 10?

Beantwoorden

3 mei 2017 om 14:05

Ja, dat is het SMB protocol. Je moet dan browsen in je netwerk naar de netwerkmap.

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.