Hier is de Microsoft Surface Pro X: de tablet die werken leuk maakt.
Merk: Microsoft
Type: 13" Surface Pro X Tablet (SQ1) (E7I-00001)
Garantie: 2 jaar
(i) Dit product is afkomstig uit de VS: een Europese verloopstekker wordt meegeleverd.
Prestaties
Beeldscherm
Connectiviteit
Randapparatuur
Voeding & energieverbruik
Fysieke eigenschappen
Dit ontvang je
* Kijk hier welke apps de processor kan draaien.
* De SSD dient alleen vervangen te worden door een ervaren technicus aan de hand van de door Microsoft verstrekte instructies.
Ze hebben ook een surface deal met meerdere exemplaren die wel een “normale” processor hebben. Deze is echt voor basaal kantoorgebruik enzo; al moet je er dan nog wel een (dure) typecover bij kopen.Dat moet trouwens bij allemaal.
W11 heeft 64 bits emulatie en draait als een zonnetje op mijn SQ2 16gb versie.
Voor Spotify is via hun download pagina een ARM versie te verkrijgen die het goed doet.
Voor WhatsApp desktop en Discord zijn nog geen ARM versies, de Windows Store versies werken met 32 en 64bits applicaties. Whatsapp app werkt redelijk maar discord is dan traag met tekst kanalen ophalen.
Van die beide is het dus beter gewoon de webpagina in de browser te laden.
Office365 werkt prima en is grotendeels beschikbaar als arm64.
Het is een soepele simpele laptop vervanger waar een tablet door de mobiele omgeving (beperkte apps of functionaliteit) niet voldoen.
Echter is 8GB tegenwoordig wel wat aan de krappe kant, ik gebruik met wat tabbladen open al standaard rond de 8gb werkgeheugen.
Verschil tussen de sq2 en de sq2 is verwaarloosbaar, de SQ3 die er ook is geeft wel een dikke boost, maar goed die is nog overal volle prijs.
Kun je op dit apparaat dan ook W11installeren om het beschreven probleem te omzeilen?
Ja alleen de emulatie is wel een energie vreter.
Alles wat native voor Arm64 gecompiled is werkt heel soepel, de 64bits emulatie werkt, maar is wel duidelijk trager.
Betreffende 64 bits emulatie is het ook afhankelijk van het programma die je wil starten, heb zelf nog niets nodig gehad wat de 64bits emulatie draait. (Anders dan een windows store tooling en Windows updates die nog services nodig hebben die niet voor arm zijn gemaakt)
Ik ben erg tevreden met mijn pro x sq2 die ik direct heb geupgrade naar W11
Hoofdreden voor mij was een apparaat groter dan een telefoon die myroute app goed kon openen. Een web pagina die het gewoon beter doet op een normale desktop browser.
Voor mij is de surface pro x met 16gb geheugen een goede simpele laptop vervanger.
Beste ibood, even off-topic, maar wanneer komt de ouderwetse alleen-onderuit-scrollen-en-niet-elke-halve-pagina-naar-links-of-rechts-userinterface terug.
De huidige manier van scrollen en navigeren zuigt groottijd zoals de Engelsen zeggen.
Oooh, die leek me een hele goede deal, totdat ik review ging zoeken. Niet alle software draait op deze machine, x64 al helemaal niet, en 32 bus alleen als er een geëmuleerde versie van is.
Ik sla over deze ronde.